Sökning: "enkät med barn lek"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden enkät med barn lek.

  1. 21. 13 förskollärares syn på bråklek : - utifrån observationer, intervjuer och enkäter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Holmberg; Therese Pettersson; [2016]
    Nyckelord :aggression; bråklek; förskolans miljö; förskollärares förhållningssätt och kompetens; lek.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att bråklekar är viktiga för barns kognitiva utveckling och sociala kompetens, där barnen är beroende av välutbildade, erfarna och kompetenta förskollärare. Att se och förstå leken/bråkleken är att förstå människan, eftersom människan är en lekande varelse. LÄS MER

  2. 22. Barn som leker och inte leker i den fria leken. Några förskollärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rebecka Klingberg; Carolina Viktorsson; [2015-10-15]
    Nyckelord :lek; samspel; pedagogens roll; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av förhållanden för barn som inte leker i den fria leken i förskolan. Studiens frågeställningar är: 1. Hur uppfattar förskollärare att de arbetar med den fria leken? 2. Hur uppfattar förskollärare barn som inte leker i den fria leken? 3. LÄS MER

  3. 23. Vårdnadshavares perspektiv på lek i förskolan : vad lek är och vad barn utvecklar och lär genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Persson; [2015]
    Nyckelord :Development; learning; legal guradians; play; preschool; Förskola; lek; lärande; utveckling; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge of the legal guardians perspective of playing in preschool and the importance of play for childrens development and learning. What they believe play is? Is it just for fun or do they believe that their children develop and learn something through play and if they do, what do they develop and learn?   I did a qualitative study in the form of a survey to find out the legal guardians perspective. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers och barns syn på matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Dokumentation; Förskola; Matematik; Sociokulturellt perspektiv; Synliggöra lärande;

    Sammanfattning : Grunden för barns matematikkunskaper läggs redan i förskolan. Pedagogers inställning till ämnet, i detta fall matematik, har stor betydelse för inlärningen. Lärarutbildningen lade stor vikt på pedagogisk dokumentation som redskap för pedagogen och barnet att synliggöra lärande. LÄS MER

  5. 25. Leken som verktyg för samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elin Hägglund; [2013]
    Nyckelord :lek; samspel; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att visa på hur man med leken kan hjälpa barn att utveckla samspelet. Uppsatsen utgår från följande frågeställningar: Vad har leken för betydelse för samspelet? På vilka sätt kan man arbeta med leken för att utveckla samspelet? Metoden som användes var kvalitativ enkät. LÄS MER