Sökning: "enkät med barn lek"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden enkät med barn lek.

  1. 16. School grounds : children’s perspectives on qualities, use and social support

    Master-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Sofie Hallin; [2018]
    Nyckelord :school grounds; green school grounds; children’s environment; children’s health; school grounds as social environments; sense of community; security; safety;

    Sammanfattning : School grounds are places where children spend a lot of time during all of their school years, and therefore central for many children’s everyday life. School grounds are an important part of the school settings that affect several dimensions of children’s health, since the built environment can facilitate or constrain physical activity. LÄS MER

  2. 17. Rusta för rasten : Lärarledda rastaktiviteters betydelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Ramnelid; Therese Sjöström; [2018]
    Nyckelord :rastaktivitet; konflikt; rasten; skolgård; lek; rastverksamhet; barn;

    Sammanfattning : Inledning Läroplanen för grundskolan säger att eleverna skall erbjudas fysisk aktivitet, varje dag. På skolans raster som utgör ca 20% av elevernas skoldag får de möjlighet att röra på sig och umgås med sina vänner. Leken är ett bra verktyg för att lära nya saker, fostras och att skaffa sig social kompetens. LÄS MER

  3. 18. Vi tvingar ingen att vara med, det är frivilligt! : En studie om pedagogers upplevelser av barns inflytande i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennifer Andersson; Jasmine Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; barn; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande utifrån yrkesverksamma pedagogers perspektiv. Närmare bestämt syftar undersökningen till pedagogers upplevelser av arbetet med barns inflytande. LÄS MER

  4. 19. Vad får barn i förskolan göra i den fria leken? : Pedagogers uppfattning om hur inspirerande och inbjudande inomhusmiljöer och material påverkar den fria leken

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Caroline Hallberg; Pernilla Friberg Jönsson; Jessica Johnsson; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; pedagogers uppfattning; innemiljön; inspirerande; inbjudande; pedagogiskt material;

    Sammanfattning : Undersökning bygger på att ta reda på pedagogers uppfattning kring hur barnen har tillgång till det pedagogiska materialet i den fria leken, vad som kan vara avgörande för att inspirera barnen i förskolans miljö med hjälp av det pedagogiska materialet. Den teoretiska utgångspunkten tar avstamp i utvecklingspedagogikens grunder. LÄS MER

  5. 20. Sortering är en del av matematiken : En studie om barns matematiska lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Lund; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lek; matematik; pedagog; sortering;

    Sammanfattning : Studien är inriktad på sortering inom matematiken som förekommer i barnens aktiviteter på förskolan, samt vilken roll pedagogen har i dessa. Syftet med studien är att undersöka hur barnen på förskolan leker och lär matematik genom sorteringsaktiviteter, samt hur pedagogen samspelar tillsammans med barnen för att stötta dem i deras lärande. LÄS MER