Sökning: "förskolans miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 546 uppsatser innehållade orden förskolans miljö.

  1. 1. Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Maj; Cathrine Jovander; [2020-01-16]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; skolan; förskolan; förhållningssätt; delaktighet; miljö;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kringbegreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hurförskollärarna resonerar kring att arbeta inkluderande i förskolan med fokus på barn i behov avsärskilt stöd.Centrala frågeställningar i föreliggande studie är följande:1. LÄS MER

  2. 2. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jelena Hellberg; Diana Del Angel Cobos; [2020]
    Nyckelord :barns roll; förskola; förskollärares roll; learning by doing; lärmiljö; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER

  3. 3. ”Barnen behöver rörelse, barnen behöver utmanas, barnen behöver ha aktiviteter. Samtidigt behöver barnen också bara få vara där de är i sitt.” : Förskollärares förhållningssätt och didaktiska ställningstaganden om barns rörelse på förskolans utegård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Evelina Mattsson; Emilia Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Rörelse; utegård; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares förhållningssätt samt didaktiska ställningstaganden om barns rörelseaktiviteter på förskolans utegård. För att uppnå syftet har fyra frågeställningar utformats relaterat till hinder samt möjligheter för barnens rörelseutövande på utegården. LÄS MER

  4. 4. "Finns det rätt eller fel material?" : En kvalitativ studie av förskolans material i relation till jämställdhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Lundgren Hedqvist; Alexandra Ulenius; [2020]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhet; genus; material; pedagoger;

    Sammanfattning : Jämställdhet är idag ett hett ämne i samhällsdebatten och detta syns i både tidningar och olika medier. Det är stora diskussioner om huruvida det ska vara jämställt på arbetsplatser och att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och lika lön, men hur ser det ut där allt börjar, nämligen i förskolan? Vi har genom kvalitativa studier undersökt detta. LÄS MER

  5. 5. "Det som man själv brinner för är ju det som kommer ta störst plats". En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogiskt arbete med musik i förskola.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Caroline Billie Lindström; [2019-08-26]
    Nyckelord :musikdidaktik; musik i förskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Utgångspunkt för denna studie är frågan om huruvida förskollärare under utbildningen ges möjligheter att utveckla musikaliska färdigheter för att kunna erbjuda barn en pedagogiskt stimulerande miljö för musikalisk upplevelse och utveckling. Syfte är att undersöka vilka andra faktorer, förutom musikalisk kompetens, som har betydelse för vilken musikverksamhet som genomförs i förskolan. LÄS MER