Sökning: "environmental science fiction"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden environmental science fiction.

  1. 1. Filmmakers’ interpretation of environmental science fiction : an exploration of how movies can be used for change making

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sara Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :environmental communication; science fiction; cinematic storytelling; storytelling; futuristic science fiction; environmental science fiction; social cognitive theory of mass communication; Albert Bandura;

    Sammanfattning : We are now living within the reality of the worst environmental crisis mankind has ever seen and some modes within environmental communication are struggling to help us create change. In recent decade, there has been a growing interest in using storytelling for sustainable change. LÄS MER

  2. 2. Age of Arrakis: State Apparatuses and Foucauldian Biopolitics in Frank Herbert's Dune

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Pontus Viberg; [2019]
    Nyckelord :power; ideology; biopower; religion; science fiction; Herbert Dune; America; colonialism; state apparatus;

    Sammanfattning : Frank Herbert’s Dune is generally recognized as the best-selling science fiction novel of all time. While it is commonly referred to as a novel of environmental characteristics, this essay investigates the depiction of society and how the power dynamics in this far future setting are presented. LÄS MER

  3. 3. Storytelling in the Anthropocene: A critical consideration of the Anthropocene using socio-ecological theory and science fiction to scrutinise current and envision future stories of social justice and ecological sustainability

    Master-uppsats, Lunds universitet/Humanekologi; Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Petra Van Der Kooij; [2016]
    Nyckelord :Anthropocene; social justice; ecological sustainability; socio-ecological theory; eco-Marxism; posthumanism; science fiction; utopia; Social Sciences;

    Sammanfattning : We now have entered the Anthropocene. Humanity is the new geological force drastically changing the systems of the Earth. At least this is the story told by natural scientists. Social scientists are critical of this ‘natural’ narrative as it cannot deal with the social dimension of geological changes. LÄS MER

  4. 4. The Human Animal : An Ecocritical View of Animal Imagery in Aldous Huxley's Brave New World

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Erik Fredriksson; [2013]
    Nyckelord :Aldous Huxley; Julian Huxley; ecocriticism; biofuturism; zoomorphism; dystopia; science fiction; animal imagery; environmentalism;

    Sammanfattning : The early twentieth century saw the beginning of modern environmentalism. Intellectuals dreamed up solutions to the world’s problems and hoped for a better future being made possible by advances in science and technology. However, Aldous Huxley produced Brave New World which, as this essay argues, mocks the enthusiasm of his intellectual peers. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur som medel för begreppsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marina Jakobsson; Kajsa Karin Wåhgen; [2006]
    Nyckelord :begreppsutveckling; elever med svenska som andraspråk; elever med svenska som modersmål; grundskolans tidigare år; naturvetenskaplig undervisning; skönlitteratur; språksvaga elever.;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie syftar till att undersöka den övergripande frågeställningen: På vilket/vilka sätt kan skönlitteratur sägas ha en plats i den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolans tidigare år?, samt delfrågorna: I vilken utsträckning förekommer, utifrån pedagogernas per-spektiv, ett begreppsutvecklande mål, med inriktning på naturvetenskapliga begrepp, i under-visningen med skönlitteratur, På vilket/vilka sätt ett arbete med skönlitteratur kan leda till be-greppsutveckling, och Vilka elevgrupper; elever med svenska som modersmål, elever med svenska som andraspråk eller språksvaga elever, som eventuellt kan gynnas av skönlitteratu-ren? Elever i år två, tre och fyra ingick i undervisningsförsök, som baserades på kortskrivning kring begreppen ”vatten” och ”miljöhot” före och efter högläsning av en skönlitterär text. Dessutom intervjuades två pedagoger som undervisat utifrån samma skönlitterära bok, samt Jan Nilsson, som är lärarutbildare på Malmö högskola och en stor förespråkare för skönlittera-tur som kunskapskälla. LÄS MER