Sökning: "estetisk identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden estetisk identitet.

  1. 1. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  2. 2. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maha Abou Assaf; Tamador Almahmi; [2022]
    Nyckelord :Didaktiskt verktyg; efferent läsning; estetisk läsning; föreställningsvärldar; modersmålsundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska några lärares syn på användningen av skönlitteratur som didaktiskt verktyg i modersmålsundervisning. Syftet med modersmålsundervisning är enligt Skolverket att elever ska ges möjlighet att utveckla sin identitet och sitt språk, men också skapa en djupare förståelse för sin omvärld. LÄS MER

  5. 5. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER