Sökning: "eu i medierna"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden eu i medierna.

  1. 1. Och nu blir det reklamfilm, igen! : En jämförande studie av Riksdagspartiernas valfilmer till Riksdagsvalen 2010 och 2014

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joel Jacobsson; Andreas Hagelin; [2014]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Reklam; Valfilm; Negativ kampanj; Bildanalys; Semiotisk analys; Språkanalys; Retorisk analys; Riksdagsval; varumärkesbyggande; varumärken; Source model; budskapsstrategi;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Första gången de politiska partierna erbjöds att köpa reklamtid av de kommersiella tv-kanalerna var i samband med EU-valet 2009. Då tv ännu är ett av de starkaste medierna är det ett effektivt sätt för partierna att nå ut med sina budskap. LÄS MER

  2. 2. Ukrainakrisen i medierna : En massmedieretorisk studie av fyra svenska dagstidningars rapportering om upproret under vintern 2013/14

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Calle Delling Andersson; Jonathan Norström; [2014]
    Nyckelord :EU; Janukovytj; Ryssland; Självständighetstorget; Ukraina; Ukrainakrisen;

    Sammanfattning : Under vintern 2013/14 utspelade sig en kris i Ukraina. I november bröt landets president Viktor Janukovytj förhandlingarna om ett samarbetsavtal med EU, vilket blev starten på en flera månader lång period av våldsamma demonstrationer i landet. I februari tvingades presidenten slutligen att lämna sin post. LÄS MER

  3. 3. Alcohol Advertising in Sweden, UK and EU - a comparative study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Zanna Kanlic; [2010]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : Vi är utsatta för reklam för olika produkter dagligen. Reklamen lockar, den påverkar och uppmuntarar oss att införskaffa den marknadsförda produkten. Ett speciellt område är reklamen av alkoholhaltiga drycker, vilket varit föremål för stor debatt i samhället. LÄS MER

  4. 4. Mediabilden av kravallerna

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Marcus Thedsén; Christian Wilhelmsson; [2010]
    Nyckelord :Polis; aktivist; demonstration; kravall; diskurs; globalisering; ideologi; kapitalism; media;

    Sammanfattning : Kandidatarbetet handlar om hur kravaller framställs i media. Vi har valt att fokusera på Göteborgs-Posten och Arbetarens rapportering från tre internationella politiska möten, WTO-mötet i Seattle, EU-toppmötet i Göteborg och G8-mötet i Genua. LÄS MER

  5. 5. Piratkrig i medierna : En beskrivande studie om dagstidningars bevakning av Ipred‐debatten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Joakim Gerhardsson; Joel Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :fildelning ipred;

    Sammanfattning : På senare år har debatten kring fildelning accelererat. I maj månad 2004 fastställdes ett EU-direktiv som avsåg att skärpa lagstiftningen kring upphovsrättsskyddat material. LÄS MER