Sökning: "C- systemteori barn"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden C- systemteori barn.

  1. 1. ”Plan A faller alltid, ha plan B och plan C i bakhuvudet” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Sara Teodorsson; Alva Wetter; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Gruppstorlek; Organisatoriska förutsättningar; Undervisning; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Bronfenbrenners ekologiska systemteori undersöka hur förskollärare beskriver sin uppfattning av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver de organisatoriska förutsättningarna kopplat till barngruppen i verksamheten samt vilka verktyg förskollärare beskriver att de använder sig av för att främja barns lärande och utveckling utifrån barngruppens storlek. LÄS MER

  2. 2. You got growin’ up to do – en kvalitativ studie om vad som styr institutionsplacering av barn och ungdomar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Diana Ristic; Johanna Larsson; [2010-08-11]
    Nyckelord :Institutionsplacering; barn; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad som styr antalet placeringar av barn och ungdomar på institution. För att besvara detta har fyra kvalitativa intervjuer med två IFO-chefer och två socialsekreterare gjorts. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars hälsa i spåren av finanskrisen. — En kvalitativ studie om hur finanskrisen påverkat ungdomars hälsa och livssituation

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Gabriel Bulun; Marie Andersson; [2010-03-08]
    Nyckelord :finanskris; skola; ungdomar; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna C‐uppsats är att undersöka om det finns något samband mellan den rådande finanskrisen och barns hälsa och hur detta i så fall påverkar barns livssituation. Vi vill undersöka hur professionella som arbetar med barn uppfattar situationen utifrån de upplevelser och samtal de haft med barn i skolan. LÄS MER

  4. 4. Hon är inte adhd, hon är min syster - En kvalitativ studie om upplevelser av att växa upp med ett syskon med adhd

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Karin Stephansson; Robert Schelin; [2009-01-21]
    Nyckelord :Attention Deficit Hyperactivity Disorder adhd ; syskon; coping; socialt stöd; systemteori;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur det kan vara att växa upp med en bror eller syster med diagnosen adhd, hur livssituationen/syskonskapet hanterats, samt hur de har påverkats och hur det eventuellt fortsätter att påverka dem i vuxenlivet. Syftet var även att undersöka syskonens upplevelser och behov av socialt stöd under uppväxten. LÄS MER

  5. 5. Det var bättre förr- En kvalitativ studie om pedagogers tankar om koncentrationssvårigheter

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Hallberg; [2009]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; ADHD; Systemteori; Str;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ge en bild av pedagogers tankar kring sambandet mellankoncentrationssvårigheter och lärandemiljön. Följande frågeställningar har använts; Vilken syn har pedagogerna på koncentrationssvårigheter hos eleverna? Hur beskriver de att de arbetar för att möljiggöra en god lärande miljö för elever med koncentrationssvårigheter? Vad tycker de är viktigt att tänka på då man bemöter barn med koncentrationssvårigheter?Vi tittade även på om det fanns någon skillnad mellan uppfattningarna hos pedagogerna i de olikaåldersgrupperna. LÄS MER