Sökning: "examensarbete ämnet svenska"

Visar resultat 11 - 15 av 218 uppsatser innehållade orden examensarbete ämnet svenska.

  1. 11. Mot ett cirkulärt och resurseffektivt byggande : En analys av möjligheter och hinder för ett ökat återbruk av bygg- och rivningsmaterial på lokal nivå

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Niklas Fröberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För närvarande konsumerar städer 60–80% av de naturliga resurserna globalt. De producerar 50% av det globala avfallet och över 70% av växthusgasutsläppen. År 2050 uppskattas att den ökande urbaniseringen lett till att närmare 70% av världens befolkning bor i städer. LÄS MER

  2. 12. Facilitating Internal Work in IT Consultancies Through Efficient Knowledge Sharing : A Case Study of a Swedish IT Consulting Firm

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Benjamin Jansson Mbonyimana; Linnea Hagman; [2023]
    Nyckelord :Consulting; Knowledge Transfer; Knowledge Sharing; Knowledge Management; Innovation Management; Software Development; Information Technology; Scrum; Leadership; Konsultverksamhet; Kunskapsöverföring; Kunskapsdelning; Kunskapshantering; Innovationshantering; Mjukvaruutveckling; Informationsteknik; Scrum; Ledarskap;

    Sammanfattning : The concepts of knowledge transfer and knowledge sharing are commonly reocurring theme in the application of knowledge management in organizations. Effort has been made to facilitate the development of IT consulting firms' knowledge sharing processes to increase their competitive viability on the market. LÄS MER

  3. 13. Svenska storbankers lönsamhet - En kvantitativ analys av svenska banker i kristider

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :August Brehm; Erik Carlbäck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Svenska storbankers lönsamhet: En kvantitativ analys av svenska banker ikristiderNivå: Examensarbete på grundnivå i ämnet företagsekonomi (kandidatexamen) Författare: August Brehm och Erik CarlbäckHandledare: Fazle RahiDatum: 2023-06-01Syfte: Finanskrisen 2008–2009 fick förödande konsekvenser inom banksektorn i storadelar av världen, drygt tio år senare möttes världen av en pandemi som slog hårt påsamhället och världsekonomin. Syftet med denna uppsats är att försöka få en bättreförståelse genom kvantitativa jämförelser, hur svenska storbankers lönsamhet urskiljersig innan, under och efter finanskrisen samt COVID-19. LÄS MER

  4. 14. Konsumenters upplevda servicekvalité på svenska nöjesparker : Medförde pandemin nöjdare kunder?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Patrik Burman; Theres Gauffin; [2023]
    Nyckelord :Service quality; customer satisfaction; amusement parks; COVID-19; Servicekvalité; kundnöjdhet; nöjesparker; COVID-19;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters upplevda servicekvalité på svenska nöjesparker – Medförde pandemin nöjdare kunder? Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Patrik Burman och Theres Gauffin Handledare: Peter Ek Datum: 2023 – juni Syfte: År 2020 stängde alla nöjesparker i Sverige för att minska risken för smittspridning av COVID-19. Studiens syfte är att analysera och jämföra den upplevda servicekvalitén vid införande av restriktioner för att minska smittspridningen av COVID-19 på nöjesparker i Sverige. LÄS MER

  5. 15. Analoga och digitala texters påverkan på mellanstadieelevers läsutveckling och läsundervisningen på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hadir Shehab; Amanda Månsson; [2023]
    Nyckelord :Analogue text; digital text; literacy; reading development and Swedish education; Analog text; digital text; literacy; läsutveckling och svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eftersom vi idag lever i ett digitaliserat samhälle där litteracitet och teknologi alltmer hänger ihop, så även i skolan, har vi beslutat oss för att undersöka hur lärares uppfattningar om digital och analog läsning påverkar läsundervisningen i svenskämnet. Frågeställningarna som är tänkta att besvaras genom detta examensarbete är: Vilken betydelse har analog respektive digital läsning för elevers läsutveckling och vilken betydelse har lärares syn gällande läsning digitalt och analogt för läsundervisningen i svenskämnet? Frågeställningarna kommer att besvaras med hjälp av en kvalitativ metod, där materialet bygger på fem semistrukturerade intervjuer med mellanstadielärare i ämnet svenska. LÄS MER