Sökning: "examensarbete arbetsvetenskap"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden examensarbete arbetsvetenskap.

  1. 6. Att bli sedd, att få svar, att få vara med och få vara aktiv och bjudas in till det hela tiden. Elevers delaktighet i det lärarledda klassrumssamtalet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Schmidt; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: ”Att bli sedd, att få svar, att få vara med och få vara aktiv och bjudas in till det hela tiden.” - Elevers delaktighet i det lärarledda klassrumssamtalet. LÄS MER

  2. 7. Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning. En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellekari Haraldsson; Olof Larsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01Titel: Sambedömning för lärande och likvärdig bedömning: En tvådelad studie av sambedömning i gymnasieskolanFörfattare: Ellekari Haraldson & Olof LarssonTermin och år: VT 2016Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Kristian BlenseniusExaminator: Hans LandqvistRapportnummer: VT16-1170-01Nyckelord: sambedömning, nationella prov, kommunikativa projekt, community of practiceProblemSkolinspektionens omrättningar av svenska nationella prov har visat att bedömningarna av proven skiljer sig åt mel- lan skolor och mellan lärare. Med bakgrund av detta rekommenderar Skolverket att sambedömning tillämpas vid nationella prov. LÄS MER

  3. 8. MJUKSTART PÅ ARBETSLIVET - En studie om den kommunala arbetsmarknadsinsatsen Ung Helg och hur samhällets aktiveringspolitik påverkar lärandeprocessen hos gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ida Henning; [2015-12-01]
    Nyckelord :arbetsmarknad; aktiveringspolitik; gymnasieelever; samhälle; normer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärandeprocessen ser ut för deltagarna i den arbetsmarknadspolitiska insatsen Ung Helg. Syftet är även att undersöka hur den svenska arbetsnormen kommer till uttryck i ungdomars, handledares och samordnares uppfattningar om den arvoderade praktiken. LÄS MER

  4. 9. Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Carlbom; [2014]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; Lpfö98; inspirerande; innehåll;

    Sammanfattning : Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. LÄS MER

  5. 10. ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stellan Karlsson; Therese Lindblom; [2014]
    Nyckelord :islamofobi; rasism; konflikthantering; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson Termin och år: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt Jacobsson Examinator: Lisa Wiklund Rapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever. Frågeställningar: • Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi? • Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas? • I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem? • I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär? För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. LÄS MER