Sökning: "examensarbete förskola umeå universitet"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden examensarbete förskola umeå universitet.

  1. 16. ”Allt som är främmande och svårt kanman lätt stöta ifrån sig.” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Lundqvist; [2016]
    Nyckelord :förskola; inkludering; genus;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att fördjupa kunskapen om pedagogers uppfattning om barn i behovav särskilt stöd i förskolan. Vad anser pedagogerna utmärker ett barn i behov av särskilt stöd? Hur anpassar pedagogerna verksamheten utefter olika barns förutsättningar? Studien som ligger till grund för resultaten i detta examensarbete har utförs genom en kvalitativ studie och data har inhämtats genom kvalitativa intervjuer; tre intervjuer med verksamma pedagoger inom förskolan som alla har erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 17. Förskolan Hoppet

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Isak Högström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete uppförts i samarbete med VVS konsulterna Skellefteå. Det behandlar en jämförelse av ventilationssystem på en förskola på Sofiehem som är planerad att stå klar 2017. LÄS MER

  3. 18. Glädjen av att använda kroppen! : Hur förskolor arbetar med rörelse och motorik och hur det kan skilja sig från förskola till förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Ljungcrantz; Anette Olsson; [2015]
    Nyckelord :Motorik; rörelseaktiviteter; koncentration; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på hur förskolor arbetar med rörelse och motorik och även ta reda på hur deras syn på området ser ut. Vi har även valt att fokusera på hur miljön kan vara utformad för att stimulera barns motoriska utveckling. LÄS MER

  4. 19. Barnens val i förskolan : Examensarbete om pedagogers arbete med barnsinflytande och barnens uppfattning om eget inflytandeoch delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pontus Johansson; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; demokrati; delaktighet; fallstudie;

    Sammanfattning : Jag har undersökt hur pedagoger arbetar med barns inflytande och hur barnen upplever sitt eget inflytande, vilket även var undersökningens syfte. Frågeställningarna jag utgått från är: Vilka möjligheter och begränsningar finns för pedagogers arbete med barns inflytande? Vilken betydelse har regler för barns inflytande? Hur upplever barn att de har inflytande på förskolan? Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer och barnsamtal som metod för insamling av data och undersökningen genomfördes på en förskola i Norrland. LÄS MER

  5. 20. Barn med Downs Syndrom : Några pedagogers syn på hur man kan inkludera barn med Downs Syndrom i förskoleverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Axana Stous; Sara Johansson; [2014]
    Nyckelord :Downs Syndrom; funktionsnedsättning; förskola; miljö; barngrupp; lek;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att bidra med kunskap och förståelse om hur pedagoger går till väga för att inkludera barn med Downs Syndrom i barngruppen. Vidare undersöktes pedagogernas åsikter angående betydelsen av den fysiska miljön och barngruppens sammansättning och storlek samt lekens betydelse för barn med Downs Syndrom. LÄS MER