Sökning: "examensarbete förskola umeå universitet"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden examensarbete förskola umeå universitet.

  1. 6. Kortare vikariat – kortare introduktion? : En kvantitativ studie om hur en introduktion kan anpassas efter korttidsvikarier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Diana Skaugvoll; Malin Vukota Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Introduction models; 4C-model; IWG-model; socialization dimensions; temporary worker; Introduktionsmodeller; 4C-modellen; IWG-modellen; socialisationsdimensioner; tillfälligt anställda;

    Sammanfattning : This essay is written on behalf of the education administration office in Umeå municipality. Currently, those who work as short-term substitutes in the education administration, does not receive an introduction. LÄS MER

  2. 7. - Vad speglar rummet? : Barns möjligheter och begränsningar till grovmotoriska rörelser i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Denise Jonasson; Kerstin Gard; [2019]
    Nyckelord :Förskola; grovmotorik; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att bidra med kunskap om möjligheter och begränsningar för barns grovmotoriska rörelser i förskolans inomhusmiljö. I denna studie används en kvalitativ intervjumetod för att undersöka hur förskollärare beskriver och talar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan. LÄS MER

  3. 8. ”Jag skulle säga att trygghet är A och O för lärande” : En studie om trygghetens betydelse för barns lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Agrell; Katarina Bång; [2019]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; lärande; miljö; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få ökad kunskap om trygghetens betydelse för barns lärande. I studiens frågeställningar efterfrågas hur personal i förskolan ser på trygghet i relation till lärande, och vilka faktorer som kan påverka barns trygghet. Examensarbetet har förankring i den sociokulturella teorin. LÄS MER

  4. 9. Förskolebarn i sorg : Förskollärares och rektorers erfarenheter om barn som förlorat någon närstående

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Bergström; Julia Holmgren; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; rektor barn i sorg;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att belysa förskollärares erfarenheter i arbetet med förskolebarn i sorg. Förhoppningarna är att få en fördjupad förståelse om vad som kan påverka arbetet. LÄS MER

  5. 10. FLER SPRÅK I FÖRSKOLAN : Hur kan flerspråkigheten stimuleras?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Åman; [2018]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att studera hur förskollärare kan uppmuntra och stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, både angående svenskan som barnets andraspråk, och barnets modersmål. Syftet var att ta reda på hur pedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan kan främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER