Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. SLUTA BLUNDA : ”Rasism i förskolan: Vad kännetecknar den och hur kan den motarbetas?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Andersson; Sandra Cury; [2023]
    Nyckelord :Rasism; diskriminering; etnisk tillhörighet och den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete är att få ökad kunskap om hur pedagoger uppfattar och arbetar mot rasism i förskolan. För att få underlag till detta så har vi genomfört en kvalitativ studie där åtta pedagoger med olika bakgrund, kön, yrkeslivserfarenhet och ursprung intervjuats. LÄS MER

  2. 2. “JAG VILL JOBBA MED ALLTING” : Barns uppfattningar om digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Edström; Linnea Gradin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Digitala verktyg; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande styrdokument för förskolan ska barnen få utveckla adekvat digital kompetens samt ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Av orsaken att förskolan många gånger är barnens andra hem fokuserar detta examensarbete på barns perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Det här är jag, här hör jag hemma : De samiska förskolornas roll för barns språkanvändning, kulturtillhörighet och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saga Sunna; Malin Hedman; [2022]
    Nyckelord :samisk förskola; samiskt språk; samiska språkvarieteter; samisk kultur; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att tolka och förstå utvalda pedagogers arbete med det samiska språket och den samiska kulturen på samiska förskolor eller samiskt inriktade avdelningar inom förvaltningskommuner. Den första forskningsfrågan utgår från pedagogernas beskrivning av deras arbete med det samiska språket och den samiska kulturen, den andra frågeställningen handlar om vilka resurser, stöd och utmaningar pedagogerna möter i utformandet av denna undervisning. LÄS MER

  4. 4. ´´Sång och musik ska vara lustfyllt´´ : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter kring sång och musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Holm; Ida Svarvare Fors; [2021]
    Nyckelord :Förskola; musik; sociokulturellt perspektiv; sång;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter av sång och musik i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns möjligheter att få uttrycka sig genom sång och musik. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barnsspråkutveckling i förskolan : En studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Alena Ivanova; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan. Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur förskollärare inom förskolan beskriver sitt arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER