Sökning: "examensarbete läs och skriv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden examensarbete läs och skriv.

  1. 1. Åtgärdsprogram - formulering och ansvar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Alexis; Helena Fernström; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; ansvarsfördelning; läs- och skrivsvårigheter; socioekonomiska skillnader; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed det här arbetet vill vi betona vikten av att de läs- och skrivmetoder som skrivs in i åtgärdsprogrammen ska vara adekvata åtgärder och att dessa inte görs slentrianmässigt. För att styrka elevens rättigheter bör åtgärdsprogram formuleras på likvärdigt sätt oberoende av vilken skola hen går i. LÄS MER

  2. 2. Lässvårigheter som ett resultat av bristande läsutveckling och motivation : En litteraturstudie om lässvårigheter i de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Tove Ojala; Rebecca Levinsson Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Lässvårigheter; läsutveckling; motivation; fonologisk medvetenhet; sociala faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att granska vad forskning säger om lässvårigheter hos elever i de yngre åldrarna. Vad beror lässvårigheter på och vad kan det leda till hos eleven? Vilka metoder finns för att förebygga och åtgärda lässvårigheter? Detta examensarbete är en litteraturstudie där vetenskapliga publikationer analyserats. LÄS MER

  3. 3. Vad påverkar läsförståelse? : Genus och andra tänkbara faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Anna Dahl; Michaela Lindskog; [2014]
    Nyckelord :reading comprehension; gender.; läsförståelse; genus; genusperspektiv; PISA; PIRLS.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgörs av en litteraturstudie som skildrar förhållandet mellan läsförståelse och genus i skolan, där syftet är att undersöka skillnader mellan könen samt vilka faktorer som kan påverka. Vi har valt att utgå från följande frågeställningar: Hur ser sambandet ut mellan läsförståelse och genus i skolan? Vilka faktorer påverkar läsförståelsen, i synnerhet hos pojkar? Tillvägagångssättet för att hitta relevant material har varit att använda oss av söktjänster som tillhandahåller vetenskaplig och pedagogisk forskning. LÄS MER

  4. 4. Den förberedande läs- och skrivinlärningen i förskola och förskoleklass : en undersökning med fokus på pedagogers uppfattningar

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Persson; Lina Göthlin; [2011]
    Nyckelord :Förberedande läs- och skriv; läs; skriv; svenska; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger uppfattar sitt arbete med den förberedande läs- och skrivinlärningen. Syftet är också att undersöka hur detta kan ställas i relation till sådant som kan tänkas påverka dessa uppfattningar (till exempel hur pedagoger ser på lärande och hur de förhåller sig till läroplanerna). LÄS MER

  5. 5. Pedagogers tankar kring och utformande av skönlitterär undervisning - en jämförelse skolår emellan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madelene Nyström; Lina Sandquist; [2010]
    Nyckelord :skönlitteratur; samtal; läsning; skolår; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få en bild av eventuella skillnader när det gäller pedagogers syn på det skönlitterära arbetets roll i olika skolår. I vårt syfte ingick även att undersöka om man i praktiken kan se tecken på ett snävt synsätt när det gäller litterärt arbete relaterat till elevers ålder såsom vi har tolkat det uttrycks implicit i den svenska kursplanen. LÄS MER