Sökning: "examensarbete malmö högskola studie och yrkesvägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden examensarbete malmö högskola studie och yrkesvägledning.

  1. 1. Karriärplanering på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Kennertsson; Matilda Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Arbetslivskunskap; begränsningar; handlingshorisont; väl underbyggda val; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att skapa fördjupad kunskap kring hur skola och arbetsliv kopplas samman på mellanstadiet och hur arbetet på mellanstadiet ser ut när det gäller att förbereda elever för framtida val av utbildning och yrke. De frågeställningar vi formulerat är: Hur arbetas det med arbetslivskunskap på mellanstadiet? Vilken betydelse anser rektorer att arbetslivskunskap på mellanstadiet har för elevers förmåga att göra väl underbyggda val? Vi har genom en kvalitativ metod genomfört strukturerade djupintervjuer med sju mellanstadierektorer på lika många skolor. LÄS MER

  2. 2. Styrning och samverkan inom studie- och yrkesvägledning och elevhandledning - en komparativ studie om svenska och finska förutsättningar för vägledning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therésa Sjöstedt; Mattias Runehammar; [2016]
    Nyckelord :Finland; elevhandledning; samverkan; studie- och yrkesvägledning; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att få en förståelse för hur några elevhandledare, Finlands motsvarighet till studie- och yrkesvägledare, arbetar i grundskolan utifrån den finska läroplanen för grundläggande utbildning. Vi har intresserat oss för samband mellan styrning och samverkan och hur det faktiska arbetet ser ut med elevhandledning. LÄS MER

  3. 3. Måluppfyllelsen i grundskolan ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Edeslätt; Blerina Shala; [2014]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; Måluppfyllelse; Arbetsmetoder; Bakgrundsfaktorer; Samarbete;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar upp frågan om hur studie- och yrkesvägledare i grundskolans senare årskurser arbetar med de elever som inte når målen enligt läroplanen för grundskolan, LGR 11. Enligt LGR 11 så är det hela skolans ansvar att arbeta aktivt med elevers måluppfyllelse, men hur arbetar man då med detta som studie- och yrkesvägledare?Intresset för forskningsområdet fick vi som författare av debatten kring elevers måluppfyllelse där det kom rapporter om att antalet elever som inte nådde måluppfyllelsen i den svenska grundskolan ökade. LÄS MER

  4. 4. Medvetandegörande perspektiv - incitament och metoder för genusmedveten vägledning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lina Jönsson; Caroline Månsson; [2011]
    Nyckelord :vägledning; genus; verktyg; perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete åskådliggör praktiska metoder för att arbeta med genusmedveten vägledning. För att genomföra detta har vi tagit hjälp av en person med en filosofie kandidat inom genusvetenskap, som delat med sig av sina tankar kring jämställdhet, neutralitet och metoder. LÄS MER

  5. 5. Finns de? - Färdigheterna att vägleda elever på särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Bäregård; Christina Petersson; [2011]
    Nyckelord :Färdigheter; studie- och yrkesvägledning; kommunikation; särskola; samtalsfärdigheter;

    Sammanfattning : Avsikten med detta examensarbete är att belysa problematiken kring vägledningen inom särskolan och ge en bild av hur vägledningen på särskolan bedrivs. Vi vill även ge en bild av olika arbetssätt som kan användas av studie- och yrkesvägledare i särskolan. LÄS MER