Sökning: "fältstudie genus"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden fältstudie genus.

  1. 1. Prevalens av fotröta och smittsam digital dermatit hos svenska får – en fältstudie

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Sophia Mourath; [2023]
    Nyckelord :CODD; får; visuell bedömning; fotografering; klövar; Dichelobacter nodosus; Fusobacterium necrophorum; Treponema spp;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt förekomsten av de två smittsamma klövsjukdomarna fotröta och CODD (Contagious ovine digital dermatitis) hos får i Sverige. Fotröta är vida spridd världen över och orsakar nekrotiserande inflammation i klövspaltshuden som i ett senare skede kan leda till underminering av sulhornet och klövkapselavlossning. LÄS MER

  2. 2. Trädsvampborrare i ettåriga tickor : en fältstudie om hur trädsvampborrare väljer värdsvamp med avseende på olika miljövariabler

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Ecology

    Författare :Micaela Lång; [2016]
    Nyckelord :trädsvampborrare; Ciidae; Cisidae; tickor;

    Sammanfattning : The richness in species of fungi and their associated insects are key elements to our forests´ biodiversity. The community of species in polypores is often dominated by ciid beetles. LÄS MER

  3. 3. Spring för livet : En studie om barns fysiska aktivitet på rasten i förskoleklass

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Danielsson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; child; play; activity; health; gender; Förskoleklass; barn; lek; aktivitet; hälsa; genus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns fysiska aktivitet i den fria leken i en förskoleklass. I denna fältstudie används observationer under tider då barn leker fritt. Studien kompletterats även med intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns jämställdhet i naturen : En fältstudie med fokus på genus och lek i naturmiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Gustavsson; Johanna Larsson Gullander; [2015]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; lek; naturmiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska hur förskolebarn i åldrarna 4 till 5 år interagerar och vilka könsroller och mönster som gestaltas i naturmiljön. Studiens forskningsfrågor handlar om vilka lekkategorier som synliggörs och hur genus framträder i den fria leken i naturmiljön. LÄS MER

  5. 5. Elever berättar genom dokumentärfilmer : Om genus, norm och berättande

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Linda Lattik Ekvall; [2015]
    Nyckelord :Socialkonstruktion; Normalisering; Berättande; Genus; Bildpedagogik; Diskursanalys.;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i en fältstudie som genomförts i grundskolans årskurs nio studeras elevernas dokumentärfilmer om mänskliga rättigheter, som visuell kultur och representationer av hur de ser på normer och genus. Syftet med studien är att ge ett bidrag till förståelsen av hur eleverna representerar sin syn på genusdiskursen, i samband med skapandet av elevernas dokumentärfilmer. LÄS MER