Sökning: "färdighetsdiskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet färdighetsdiskurs.

  1. 1. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares perspektiv på skrivundervisning i grundskolans tidiga år : En diskursanalys av styrdokument och stödunderlag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Fredlund Ugarph; Evelina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; skrivbedömning; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivutveckling; specialpedagogik; styrdokument;

    Sammanfattning : I föreliggande studie riktas uppmärksamheten mot elevers tidiga skrivande. Speciallärare har en viktig uppgift att berika och understödja lärares kunskaper i främjande skrivundervisning. Elevers skrivutveckling är komplex och inrymmer flera samverkande dimensioner, där undervisningen behöver anpassas efter varje elevs nivå. LÄS MER

  3. 3. Hur F-3 lärare talar om skrivande och motivation : En diskursanalys av skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Sköldbäck; Siri Andersén; [2023]
    Nyckelord :discourse analysis; discourses of writing; motivation; motivation to write; writing; writing instruction; diskursanalys; motivation; skrivande; skrivdiskurser; skrivmotivation; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka skrivdiskurser som framkommer när F-3 lärare talar om sin skrivundervisning och elevers skrivmotivation, med diskursanalys som teoretiskt angreppssätt. I tidigare forskning redogörs för studier från en nationell såväl som internationell kontext. LÄS MER

  4. 4. Texskapande i årskurs 2 : Skrivdiskurser i samtal om text

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Desirée Fristedt; [2022]
    Nyckelord :skrivdiskurser; skrivundervisning i tidiga år; skriva; textskapande; samtal om text; färdighetsdiskurs;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks hur innehåll, form och funktion i lågstadieelevers skrivande framställs i klassrumssamtal om textskapande. Materialet består av sex inspelade samtal, vilka har analyserats och kategoriserats utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på Ivaničs (2004) skrivdiskurser. LÄS MER

  5. 5. Skrivpedagogiska diskurser, skrivpraktiker och ämneskonceptioner i gymnasieskolans svenska 1 : Om skrivande och skrivundervisning i gymnasieskolans svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktoria Waagaard; [2018]
    Nyckelord :skrivpraktiker; skrivdiskurser; ämneskonceptioner; skrivundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken typ av skrivande och skrivuppgifter som ingår i kursen svenska 1 på gymnasiet. Studien är tänkt att bidra med kunskap om skrivpraktiker och skrivpedagogiska diskurser i gymnasieskolans kurs svenska 1, undersöka hur skrivpraktiker kan förstås som ämneskonceptionellt utformade och analytiskt undersöka vilka skrivpedagogiska diskurser som kan urskiljas i ämnesplanen för svenska 1. LÄS MER