Sökning: "förebyggande metoder narkotika"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden förebyggande metoder narkotika.
1. ”Missbruk är ett resultat av ett misslyckat förebyggande arbete”: : Från missbruk till nykterhet ur två olika perspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I en undersökning utförd av Folkhälsomyndigheten under år 2010 framgår det att 95 000 personer uppger att de regelbundet brukar narkotika utan att ta emot frivilliga stödinsatser eller annan hjälp mot sitt brukande. Denna studie utgår från kvalitativa metoder där semistrukturerade intervjuer genomförts med tre före detta missbrukare med syftet att undersöka deras egen upplevelse samt syn på vård som skulle kunna tillämpas emot den fria viljan. LÄS MER
2. Framgångar och hinder i gymnasieskolans arbete med elever som använder alkohol och narkotika : En interaktionistisk analys av verbala framställningar om skolans organisatoriska och praktiska arbete
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att identifiera och analysera yrkesprofessionellas verbala framställningar om arbetsstrategier, möjligheter och hinder i gymnasieskolans organisatoriska och praktiska arbete med elever som använder alkohol och narkotika. Studien utgick från kvalitativa metoder där intervjumaterialet samlades in och analyserades med hjälp av tidigare forskning om kategorin av elever som använder alkohol och narkotika och analyserades utifrån symbolisk interaktionism som teoretisk utgångspunkt vilken kännetecknas av en individs agerande som skapas och återskapas genom social interaktion. LÄS MER
3. Livskunskap på gymnasiet, behövs det?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Begreppet livskunskap är ett välkänt begrepp inom skolans värld men vad betyder igentligen livskunskap? Precis som begreppet antyder, handlar det om kunskap om livet. Skolan skall enligt skollag utöver undervisning även fostra och förbereda eleverna inför kommande yrkesliv samt att lära eleverna att bli ansvarstagande medmänniskor. LÄS MER
4. Helheten är större än summan av delarna- En kvalitativ studie om det drogförebyggande arbetet inom grundskolan samt inställningar och attityder till införandet av slumpmässiga, frivilliga drogtester
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilket drogförebyggande arbete som görs inom grundskolan idag samt vilka attityder skolsköterskor, kuratorer och drogsamordnare har till införandet av slumpmässiga, frivilliga drogtester i skolan. Med studiens syfte som utgångspunkt valdes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod för insamling av empiriskt material. LÄS MER