Sökning: "förhållningssätt utemiljö"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden förhållningssätt utemiljö.

  1. 21. Utemiljöns betydelse för barn : - en kvalitativ studie om barns uppfattningar om sin utemiljö på fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jonas Håkansson; Andreas Brorsson; [2016]
    Nyckelord :Utemiljö; fritidshem; barn; uppfattningar; lek;

    Sammanfattning : Studien handlar om barns val av platser, deras praktiker och uppfattningar om sin utemiljö på deras fritidshem. Syftet med studien är att undersöka barns uppfattningar om den utemiljö som erbjuds på deras fritidshem och avser att vara en kunskapskälla för hur fritidsverksamheten utomhus kan utvecklas. LÄS MER

  2. 22. Platsens betydelse för barns lek och relationer utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Bryzell; [2016]
    Nyckelord :Barns relationer; Etnografi; Fri lek; Förskolans utegård; Plats; Utemiljö;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker platsens betydelse för barns fria lek och för barns relationer i den fria leken. Undersökningen görs på en kommunal förskola på en mindre ort i Skåne och syftet är att studera barns fria lek i förhållande till deras val av plats. Två utemiljöer studeras, dels förskolans utegård, dels ett skogsparti. LÄS MER

  3. 23. Pedagogers uppfattning om utemiljön för lärande och social utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dino Zametica; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar om utemiljön som pedagogiskt rum för barns lärande och social utveckling i förskolan samt hur de uppfattar sin egen roll i relation till barns sociala utveckling och lärande i utemiljö. Jag har gjort intervjuer på tre förskolor, en Reggio Emilia inspirerad och två indirekt inspirerade av Reggio Emilias förhållningssätt. LÄS MER

  4. 24. Förskolegården : Möjligheter, begränsningar och platser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amy Eriksson; Diana Einarsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskolegård; utegård; utemiljö; handlingserbjudande; affordance;

    Sammanfattning : Examensarbetet Förskolegården – möjligheter, begränsningar och platser, har som syfte att belysa frågorna: Vad väljer barnen att göra på förskolegården? Vilka möjligheter finns på förskolegården? Vilka begränsningar finns på förskolegården? och Vilka är barnens platser på förskolegården? Som hjälp för att belysa dessa frågor har observationer och barnsamtal genomförts på en förskola.  Resultatet visar att barnen är sysselsatta på olika sätt, på förskolegården men med en stor övervikt av fysiska aktiviteter som att springa och klättra. LÄS MER

  5. 25. Leklandskap i skolmiljö : förslag till gestaltning av utemiljön på Lunds Montessorigrundskola

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Charlotta Gard; Tanja Peters; [2015]
    Nyckelord :skolgård; lekplats; leklandskap; schoolyard; outdoor play; playground; playscape;

    Sammanfattning : Med dagens utveckling av barns minskade rörelsefrihet och tätare stadsbyggnad finns risker för konsekvenser gällande barns utomhuslek. Skolgården som barns huvudsakliga utomhusmiljö blir då allt viktigare. LÄS MER