Sökning: "förhållningssätt utemiljö"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden förhållningssätt utemiljö.

  1. 6. Undervisningens betydelse för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till undervisning i förskolans inne- och utemiljö.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emelie Sedlacek Herbertsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Utomhuspedagogik : en kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Zina Mustafa; [2021]
    Nyckelord :Naturmiljöer; naturrum; utevistelse; utomhuspedagogik; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarens beskrivningar om, och i så fall på vilket vis använder utemiljön för att stimulera barns lärande och utveckling. Studien är baserad på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer av fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor i kommunen. LÄS MER

  3. 8. Vad händer utomhus i förskolan? : En studie om förskollärares uppfattningar om förskolans utemiljö och hur den används i utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mathilda Jansson; Elin Pers; [2021]
    Nyckelord :Utemiljö; utevistelse; förskola; undervisning; utomhuspedagogik; skogen;

    Sammanfattning : Utevistelsen är ett naturligt inslag och en del av den dagliga rutinen i förskolan. Hur förskolornas gårdar ser ut och vad de används till skiljer sig dock mellan olika förskolor. Den centrala frågan för vår studie handlar om förskollärares personliga erfarenheter om hur utemiljön används i förskolans utbildning. LÄS MER

  4. 9. Utomhusundervisning i förskolan: faktorer som möjliggör undervisning utomhus : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Audrone Baldemair; [2021]
    Nyckelord :factors; nature; organization; outdoor education; teaching; faktorer; organisation; undervisning; undervisning utomhus; utemiljö;

    Sammanfattning : Utomhusvistelse utgör en viktig del av förskolans vardag. Tidigare forskning visar att vistelse utomhus har positiv påverkan på barns hälsa, välmående, koncentrationsförmåga och inlärning. LÄS MER

  5. 10. Förskolebarns lärande utomhus : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet kring barns utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Berggren; Johanna Sörling; [2021]
    Nyckelord :Förhållningsätt; utemiljö; förskollärare; lärande; arbetssätt; förskolebarn;

    Sammanfattning : Den här studien har sin grund i utemiljön och syftet med detta arbete är att belysa utomhusmiljön för förskolebarns lärande. De frågeställningar som har ställts och som ska besvara studiens utgångspunkter är vilket arbetssätt förskollärare har, samt vilka förhållningssätt som är av betydelse för barns lärande i utemiljön. LÄS MER