Sökning: "förhållningssätt utemiljö"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden förhållningssätt utemiljö.

  1. 11. Fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö : En kvalitativ studie om barns perspektiv på fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Andersson; [2021]
    Nyckelord :Physical active play; physical activity; joy of movement; outdoor environment; preschool; children; preschool teachers; child perspectives; children s perspectives; Fysisk aktiv lek; fysisk aktivitet; rörelseglädje; utemiljö; förskolegård; barn; förskollärare; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö utifrån barns perspektiv. Studien är relevant för förskolan då den kan ge kunskaper som kan påverka planering av verksamheten på ett sådant sätt att de bidrar till barns fysiskt aktiva lek och barns framtida hälsa. LÄS MER

  2. 12. Används utomhusmiljön som en undervisningsmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Micaela Ekman; Anna Roos; [2020]
    Nyckelord :Utemiljö; undervisning; undervisningsmiljö; förskola; närvarande;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärares beskrivning av hur de använder utomhusmiljön som en miljö i utbildningen. Data till studien samlades in genom ett kvalitativt tillvägagångssätt med semistrukturerade intervjuer av åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 13. Att lära in ute : En kvalitativ studie om pedagogiskt arbete i utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Löfgren; [2019]
    Nyckelord :Förskola Närmiljö Pedagogiskt ansvar Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna rapport är en kvalitativ studie genomförd i norra Sverige. Studiens syfte var attutveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om pedagogiskt arbete i utemiljö. Föratt besvara rapportens syfte formulerades tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 14. Att ta tillvara på det som finns i naturen, det enkla. : Förskollärares berättelser om uterummet som lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bohman; Susanne Meronen Andreasson; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; utomhuspedagogik; naturlära; läroplan och utemiljö.;

    Sammanfattning : Inledning Den här studien handlar om förskollärares arbetssätt med uterummet som lärmiljö. Vi är intresserade av hur förskollärare arbetar med uterummet, vad sker under utevistelsen och vad anser förskollärarna att utevistelsen har för betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  5. 15. VI KAN GÖRA DET TILLSAMMANS : En kvalitativ studie om rullstolsburna barns inkludering i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Henriksson; Ronja Jensen; [2019]
    Nyckelord :förskola; inkludering; rörelsenedsättning; sociokulturellt perspektiv; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Trots att det finns ungefär 7000 rörelsenedsatta barn i Sverige finns brister i anpassning av förskolans utomhusmiljö. Förskolans styrdokument uppger att verksamheten ska anpassas för att vara inkluderande för barns olika behov. LÄS MER