Sökning: "förhållningssätt utemiljö"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden förhållningssätt utemiljö.

  1. 16. Fri lek och frisk luft – behövs mer? : En kvantitativ studie om förskollärares förhållningssätt till lärtillfällen i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Andersson; Guje Norberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskollärarens förhållningssätt; pedagogens förhållningssätt; förskolegården;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares medvetenhet om, samt tillämpning av, utemiljöns pedagogiska möjligheter. Vi har via en webbaserad enkätundersökning tagit del av förskollärares åsikter och förhållningssätt kring arbetet på förskolegården. LÄS MER

  2. 17. Gröna kyrkorum för barn och unga : en plats att undvika eller söka upp

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sibylla Lönnback; [2017]
    Nyckelord :kyrkogård; barnets perspektiv; health design; barn och unga; stilla platser; landskapsarkitektur; stadsnära kontext;

    Sammanfattning : Kyrkans gröna utemiljö utgör en del av våra städers grönstruktur och den bostadsnära naturen. Syftet med studien är att med utgångspunkt i barnets perspektiv undersöka kyrkogårdens hälsofrämjande potential som en plats för återhämtning och som samtidigt kopplas till svenska kyrkans idé, verksamhet och praktik. LÄS MER

  3. 18. Förskolegården, ett pågående projekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Kristiansson; Ellinor Andersson; [2017]
    Nyckelord :Förskolegård; lek; lärande; utformning; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att inspirera förskolor till att arbeta med utformningen av utemiljön på förskolegården. Vidare syftar studien till att väcka intresse hos pedagoger för utemiljöns betydelse för barns utveckling, lek och lärande.Vi har genomfört en fallstudie, där en specifik förskola har undersökts. LÄS MER

  4. 19. Har leken i förskolan ett egenvärde eller ska leken pedagogiseras? : En minietnografisk studie om pedagogers deltagande i leken i inne- och utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Julia Gustafsson; Malena Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lek; lärande; undervisning; pedagogers deltagande; innemiljö; utemiljö; verksamhetsteori; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse om pedagogers förhållningssätt till deltagande i barns lek genom att jämföra pedagogers deltagande i leken inomhus respektive utomhus. Jämförelsen bidrar till förståelsen av pedagogers förhållningssätt till deltagande i lek genom att fokus läggs på miljön som påverkande faktor för deltagandet. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers förhållningssätt till och i den fria leken : i inne- och utemiljö

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Nilsson; Alice Blochmann; [2017]
    Nyckelord :Förskola Förskollärare Pedagog Fria leken Förhållningssätt Innemiljö Utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogernas förhållningssätt till barnen i den fria leken, i inne- respektive utemiljö. Studien inriktas på hur pedagogerna förhåller sig i den fria leken, vilka tankar de har om sitt förhållningssätt samt vilka möjligheter och dilemman pedagogerna lyfter med den fria leken. LÄS MER