Sökning: "förskola läsning språk"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden förskola läsning språk.
16. Faktaboken i förskolan : Ett verktyg för språk-och läsutveckling
M1-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV); Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Mitt syfte har varit att försöka ta reda på hur pedagoger ser på och resonerar kring faktaböcker utifrån ett språk- och läsfrämjande perspektiv. Ett antagande är att faktaböcker har en given plats i förskolans läskultur. LÄS MER
17. Högläsning för barn i förskoleåldern : Fyra pedagogers uppfattning av högläsningens betydelse för språkutveckling
M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka fyra pedagogers uppfattningar om högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling. Studien syftade också till att undersöka hur pedagoger använder högläsningsstunderna till att uppmuntra barn till samtal och diskussion. I undersökningen användes kvalitativa intervjuer. LÄS MER
18. Språket är grunden för precis allting! : en studie av förskolepedagogers arbete med läsning.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundHögläsning betraktas ur ett språkfrämjande perspektiv, med Vygotskijs teorier om språk, tänkande, lärande och utveckling som grund. Dessutom bearbetas högläsning i förhållande till olika styrdokument, internationella undersökningar av barns kunskaper i svenska språket samt internationell forskning om högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett sociokulturelltperspektiv. LÄS MER
19. Läs- och skriftspråkande på förskolan : en undersökning med fokus på barnen
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Det här arbetet rör hur en grupp förskolebarn i sina egna aktiviteter använder och uttrycker sig av skriftspråket. Frågorna rör i vilka sammanhang och hur detta sker. Arbetet har utgångspunkt i sociokulturell teori, i vilken allt lärande förstås ske i samspel med den omgivande miljön. LÄS MER
20. Lärares syn på barns skrivutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Språkforskare är idag eniga om att barn så tidigt som möjligt bör möta skriftspråket. Vi vet att det i förskolan ägnas mycket tid åt läsning och språklekar, men det sägs inte så mycket om skrivning. Lärarna i förskolan har inte ansett sig ha den kompetens som krävs för att lära barnen skriva. LÄS MER