Sökning: "förskola läsning språk"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden förskola läsning språk.

  1. 16. Faktaboken i förskolan : Ett verktyg för språk-och läsutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV); Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Faïka Ammar; [2013]
    Nyckelord :Faktaboken; förskola; språk-och läsutveckling; pedagog;

    Sammanfattning : Mitt syfte har varit att försöka ta reda på hur pedagoger ser på och resonerar kring faktaböcker utifrån ett språk- och läsfrämjande perspektiv. Ett antagande är att faktaböcker har en given plats i förskolans läskultur. LÄS MER

  2. 17. Högläsning för barn i förskoleåldern : Fyra pedagogers uppfattning av högläsningens betydelse för språkutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Maria Stridh; Monika Burcar; [2012]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; högläsning; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka fyra pedagogers uppfattningar om högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling. Studien syftade också till att undersöka hur pedagoger använder högläsningsstunderna till att uppmuntra barn till samtal och diskussion. I undersökningen användes kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Språket är grunden för precis allting! : en studie av förskolepedagogers arbete med läsning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Barbara Forsström; Emma Hagström; [2011]
    Nyckelord :boksamtal; förskola; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : BakgrundHögläsning betraktas ur ett språkfrämjande perspektiv, med Vygotskijs teorier om språk, tänkande, lärande och utveckling som grund. Dessutom bearbetas högläsning i förhållande till olika styrdokument, internationella undersökningar av barns kunskaper i svenska språket samt internationell forskning om högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett sociokulturelltperspektiv. LÄS MER

  4. 19. Läs- och skriftspråkande på förskolan : en undersökning med fokus på barnen

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Annika Kvamme; [2010]
    Nyckelord :Förskola; litteracitet; läs- och skriverövrande; skriftspråkande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Det här arbetet rör hur en grupp förskolebarn i sina egna aktiviteter använder och uttrycker sig av skriftspråket. Frågorna rör i vilka sammanhang och hur detta sker. Arbetet har utgångspunkt i sociokulturell teori, i vilken allt lärande förstås ske i samspel med den omgivande miljön. LÄS MER

  5. 20. Lärares syn på barns skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Sara Aronsson; Veronika Blank; [2009]
    Nyckelord :Lärare; barn; skrivutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkforskare är idag eniga om att barn så tidigt som möjligt bör möta skriftspråket. Vi vet att det i förskolan ägnas mycket tid åt läsning och språklekar, men det sägs inte så mycket om skrivning. Lärarna i förskolan har inte ansett sig ha den kompetens som krävs för att lära barnen skriva. LÄS MER