Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER

  2. 2. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Axelsson; Alaa Elshebeny; [2023]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; högläsning; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med analog och digital högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Björklund; Matilda Jansson; [2022]
    Nyckelord :Analog läsning; Digitalisering; Förskola; Förskollärare; Högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med analog och digitalhögläsning i förskolans verksamhet. Den teoretiska utgångspunkten i examensarbetet ärsociokulturellt perspektiv. Det blir betydelsefullt på grund av att genom sociala samspeloch kommunikation förmedlar förskolläraren kunskaper till barnet. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbetssätt för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hibo Abdullahi; Liza Said; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; modersmål; flerspråkiga barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. För att uppnå studiens syfte genomfördes semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika mångkulturella förskolor. LÄS MER

  5. 5. “Kan du bara vända sida?” Förskollärares intentioner och barns deltagande i boksamtal i förskolan Jonas Eliason

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Fanny Thorkildsen Fernandes; Jonas Eliason; [2019-10-01]
    Nyckelord :Boksamtal; intentioner; deltagande; förskola; praktik;

    Sammanfattning : Boksamtal innebär diskussioner kring en läst bok. Boksamtalet och läsning har i forskning bevisats nyttiga för barns språkliga utveckling. De har också fått förnyad aktualitet i den uppdaterade läroplanen. Trots det finns det lite forskning kring just boksamtalet i sig. LÄS MER