Sökning: "förskola läsning språk"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden förskola läsning språk.

  1. 11. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Önnerfjord; [2015]
    Nyckelord :Textmiljö; redskap; språk; litteraturläsning; förskola; literacy; multimodalitet; digitala verktyg; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER

  2. 12. Barnet och bilderboken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Åkesson; Andrea Schmidt; [2015]
    Nyckelord :Förskola; bilderbok; preläsning; bildtolkning; läs;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie är gjord inom kursen för LAU 395, som en del av Lärarprogrammet, Kultur ochspråk, 10 hp vid Göteborgs universitet. Kursen examineras på avancerad nivå och handlarom hur förskolebarn läser bilderböcker.Bakgrunden till studien är Simonssons avhandling Bilderboken i förskolan (004). LÄS MER

  3. 13. Barnlitteratur i förskolan : - en möjlighet till kunskapsutveckling?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Marie Erlandsson; Annika Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; kunskapsutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur förskolepersonalen på ett antal förskolor i ett mindre samhälle i södra Sverige, med barn mellan ett och fyra år, arbetar med barnlitteratur i ett kunskapsutvecklande syfte. Vårt arbete tar sin utgångspunkt i Ulla Damber, Jan Nilsson och Camilla Ohlssons bok Litteraturläsning i förskolan (2013). LÄS MER

  4. 14. Närhet- ett sätt att skapa trygghet : En kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn med autism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Degerbjörk; [2014]
    Nyckelord :lässtund; språkutveckling; social och emotionell utveckling; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad förskollärare anser att högläsningen har för inverkan på barnens utveckling. Men även att få en inblick i hur förskollärarna tänker kring hur de kan främja barnens intresse för böcker och läsning. LÄS MER

  5. 15. Högläsning på förskolan : Förskollärares tankar kring vad högläsningen har för inverkan på barnens utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Harnerud; [2014]
    Nyckelord :lässtund; språkutveckling; social och emotionell utveckling; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad förskollärare anser att högläsningen har för inverkan på barnens utveckling. Men även att få en inblick i hur förskollärarna tänker kring hur de kan främja barnens intresse för böcker och läsning. LÄS MER