Sökning: "förskola läsning språk"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden förskola läsning språk.
11. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER
12. Barnet och bilderboken
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDenna studie är gjord inom kursen för LAU 395, som en del av Lärarprogrammet, Kultur ochspråk, 10 hp vid Göteborgs universitet. Kursen examineras på avancerad nivå och handlarom hur förskolebarn läser bilderböcker.Bakgrunden till studien är Simonssons avhandling Bilderboken i förskolan (004). LÄS MER
13. Barnlitteratur i förskolan : - en möjlighet till kunskapsutveckling?
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka hur förskolepersonalen på ett antal förskolor i ett mindre samhälle i södra Sverige, med barn mellan ett och fyra år, arbetar med barnlitteratur i ett kunskapsutvecklande syfte. Vårt arbete tar sin utgångspunkt i Ulla Damber, Jan Nilsson och Camilla Ohlssons bok Litteraturläsning i förskolan (2013). LÄS MER
14. Närhet- ett sätt att skapa trygghet : En kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn med autism i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad förskollärare anser att högläsningen har för inverkan på barnens utveckling. Men även att få en inblick i hur förskollärarna tänker kring hur de kan främja barnens intresse för böcker och läsning. LÄS MER
15. Högläsning på förskolan : Förskollärares tankar kring vad högläsningen har för inverkan på barnens utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad förskollärare anser att högläsningen har för inverkan på barnens utveckling. Men även att få en inblick i hur förskollärarna tänker kring hur de kan främja barnens intresse för böcker och läsning. LÄS MER