Sökning: "förskola sandlådan"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden förskola sandlådan.
6. Barns lekvanor : En studie av könssegregerade och könsintegrerade lekar inom förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka i vilken omfattning pojkar och flickor leker tillsammans i förskolan samt undersöka varför barnen väljer att leka könsintegrerat eller könssegregerat. Studiens karaktär är kvalitativ och datainsamlingsmetoden genomfördes med hjälp av observationer på två förskolor. LÄS MER
7. Sand, småbarn och intra-aktiv lek
Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans utemiljö är det vanligt att det finns en sandlåda på gården. Den är centralt placerad och barnen är där och leker. Enligt den nya Skollagen och förskolans reviderade läroplan ska verksamhetens innehåll vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta gäller även den verksamhet som pågår i sandlådan. LÄS MER
8. Förskolegården : en plats för lek och lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : I det här examensarbetet var målet att få veta mer om vad pedagoger gör tillsammans med barn under den fria leken ute på förskolegården. Tanken var också att låta pedagogerna berätta om sina tankar kring sin uteverksamhet på förskolegården och om sin roll där. LÄS MER
9. Utelek på förskolan : en fallstudie
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte har varit att dels undersöka vad barn leker och vad de leker med vid utevistelse på förskolan och dels att studera leken ur ett genusperspektiv. Läroplanen för förskolan framhäver att barn har rätt att vistas både inne och ute på förskolan samt att de ska ges möjlighet till att leka utifrån deras fantasi och intressen. LÄS MER
10. Det är inne att vara ute : om barns utelek på förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Vi är speciellt intresserade av utomhuspedagogik och dess möjligheter tillaktiv inlärning. Vår studie handlar om att se barns lek på utegården utifrån barnensperspektiv. Bakgrunden handlar om barnens motivation till rörelse utomhus. Den belyser attdet finns många olika ”uterum” på förskolegården. LÄS MER