Sökning: "förskola sandlådan"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden förskola sandlådan.

  1. 6. Barns lekvanor : En studie av könssegregerade och könsintegrerade lekar inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hällgren Hellman; Elin Thunberg; [2013]
    Nyckelord :Genus; barn; lek; könsintegrerat och könssegregerat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka i vilken omfattning pojkar och flickor leker tillsammans i förskolan samt undersöka varför barnen väljer att leka könsintegrerat eller könssegregerat. Studiens karaktär är kvalitativ och datainsamlingsmetoden genomfördes med hjälp av observationer på två förskolor. LÄS MER

  2. 7. Sand, småbarn och intra-aktiv lek

    Master-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Inga-Lill Emilsson; [2011]
    Nyckelord :preschool; sand; toddlers; intra-active play; performative agents; materialisation; förskola; småbarn; sand; lek; intra-aktivitet; performativa agenter; materialisering;

    Sammanfattning : I förskolans utemiljö är det vanligt att det finns en sandlåda på gården. Den är centralt placerad och barnen är där och leker. Enligt den nya Skollagen och förskolans reviderade läroplan ska verksamhetens innehåll vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta gäller även den verksamhet som pågår i sandlådan. LÄS MER

  3. 8. Förskolegården : en plats för lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Susanne Lång; [2009]
    Nyckelord :Förskolegård; genus; interaktion; lek; pedagoger;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet var målet att få veta mer om vad pedagoger gör tillsammans med barn under den fria leken ute på förskolegården. Tanken var också att låta pedagogerna berätta om sina tankar kring sin uteverksamhet på förskolegården och om sin roll där. LÄS MER

  4. 9. Utelek på förskolan : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Anna Andersson; [2009]
    Nyckelord :utelek; lek; förskola; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att dels undersöka vad barn leker och vad de leker med vid utevistelse på förskolan och dels att studera leken ur ett genusperspektiv. Läroplanen för förskolan framhäver att barn har rätt att vistas både inne och ute på förskolan samt att de ska ges möjlighet till att leka utifrån deras fantasi och intressen. LÄS MER

  5. 10. Det är inne att vara ute : om barns utelek på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sanna Aho; Monica Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :uterum; lek; förskola; utomhus; genus;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Vi är speciellt intresserade av utomhuspedagogik och dess möjligheter tillaktiv inlärning. Vår studie handlar om att se barns lek på utegården utifrån barnensperspektiv. Bakgrunden handlar om barnens motivation till rörelse utomhus. Den belyser attdet finns många olika ”uterum” på förskolegården. LÄS MER