Sökning: "förskola språkutveckling högläsning"

Visar resultat 16 - 20 av 198 uppsatser innehållade orden förskola språkutveckling högläsning.

  1. 16. Högläsning i förskolan : En studie om högläsning och barnens språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Martina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; artefakter; förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennie Telander; Christina Caceres; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; förskollärare; kommunikation; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER

  3. 18. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mia Johansson; Anita Hasani; [2023]
    Nyckelord :Literacy; Förskola; Språkutveckling; Högläsning; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarebeskriver sitt arbete med högläsning för att främja barnsspråkutveckling i förskolan. Valet av ämne har grundats avobservationer vid övningsförskolor när högläsning skett. LÄS MER

  4. 19. Analog och digital högläsning : En intervjustudie om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Neda Bakhtiari; Jennifer Ekblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; arrangerad högläsning; analog högläsning; digital högläsning; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka olika sätt att arrangera analog och digital högläsning i förskolan. Anledningen till valet av undersökning är att vi knappt  kunde hitta någon forskning om digital högläsning. Trots ett noggrant sökarbete. LÄS MER

  5. 20. Högläsningsaktiviteter som bidrar till barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Nordvall; Linn Claesson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I studien undersöks förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter. Det som studeras är förskollärares sätt att planera och genomföra högläsningsaktiviteter samt på vilket sätt deras arbetssätt är gynnsamt för barns språkutveckling. LÄS MER