Sökning: "förskolan naturen biologi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskolan naturen biologi.

  1. 1. Att utnyttja naturen i förskolan - i städer och på landet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ida Hedman; [2016]
    Nyckelord :Biology; children; nature; outdoors; Barn; biologi; naturområde; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att vi spenderar mindre tid ute i naturen idag än vad vi gjorde för bara 20 år sedan. Förskolans läroplan skriver om att förskolorna ska sträva efter att barnen utvecklar sina kunskaper inom naturvetenskap och eftersom vi människor lär oss genom att göra så bör vi då ge oss ut i naturen för att lära oss om den. LÄS MER

  2. 2. Det icke-verbala barnet i mötet med naturen : En kvalitativ studie om pedagogernas kommunikation och interaktion med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linnéa Bäckström; [2016]
    Nyckelord :biologi; kroppsspråk; samspel; toddlare; interaktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger ser på naturen som lärandemiljö, samt hur de samspelar, interagerar och kommunicerar med de yngsta barnen i mötet med naturen. Vidare är syftet att ta reda på vilka kommunikationsformer pedagogerna använder för att skapa ett meningsfullt lärtillfälle tillsammans med de icke-verbala barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns möten med biologiämnet i naturmiljö : En observationsstudie med fokus på barnens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Inger Johansson; [2015]
    Nyckelord :child-initiated learning; forest; natural sciences; subject knowledge; barninitierat lärande; naturvetenskap; skogen; ämnesinriktat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur mycket biologi man kan få in i verksamheten genom att uppmärksamma när ämnet naturligt visar sig hos barnen under utomhusvistelse, i deras egna lekar, upptäckter och utforskande. Bakgrunden till min undersökning är att den svenska förskolan sägs befinna sig i en brytningstid, med större fokus på ämneskunskaper och att läroplanen samtidigt poängterar vikten av att ta tillvara barns perspektiv, frågor och idéer. LÄS MER

  4. 4. Förskola med eller utan ämnesspecifika samarbetspartners.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Annica Hall; [2014]
    Nyckelord :Biology; Children; Educator; Surrounding.; Biologi; Barn; Pedagog; Närmiljö.;

    Sammanfattning : Mitt syfte med examensarbetet är att undersöka om en samarbetspartner med speciella ämneskunskaper ger bättre förutsättningar för förskolan att kunna erbjuda förskolebarnen olika ämneskunskaper, än förskolor med förskolepedagoger. Jag valde att titta på ämnet biologi genom att göra observationer i tre olika förskolor samt intervjua två pedagoger på varje förskola. LÄS MER

  5. 5. Aspekter av biologi i förskolebarns fria lek : En observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sandra Stjernberg; Ulrika Käller; [2009]
    Nyckelord :fri lek; biologi;

    Sammanfattning : Genom vår lärarutbildning på Högskolan i Skövde har vårt intresse för naturvetenskap och lek inom förskola väckts. Dessa två intresseområden ligger till grund för studien som fokuserar på barns fria lekar och biologi, i ett förskoleperspektiv. LÄS MER