Sökning: "förskolans jämställdhetsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden förskolans jämställdhetsarbete.

  1. 1. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lillsebbas; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderböcker; Förskola; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER

  2. 2. "Åh, har pappa flätat?" : Förskollärares erfarenheter av att motverka missgynnande könsnormer utifrån normkritisk pedagogik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Holmgren; Elina Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; könsnormer; makt; jämställdhetsarbete; likvärdighet; förskola.;

    Sammanfattning : Utifrån ett normkritiskt ramverk med fokus på rådande könsnormer bidrar föreliggande studie med kunskap om förskollärares erfarenheter av att upptäcka och motverka missgynnande könsnormer i förskolan. Arbetet synliggör även utmaningar som förskollärare upplever i arbetet med normkritisk pedagogik. LÄS MER

  3. 3. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Jämställdhetsarbetets vetenskapliga grund(er) : Diskurser om kön, genus och jämställdhet i vetenskapliga artiklar om jämställdhet i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Kjellman; [2022]
    Nyckelord :förskola; jämställdhet; diskurser; textanalys;

    Sammanfattning :   Den svenska förskolans jämställdhetsarbete är starkt sammankopplat med teori, praktik, politik och forskning. Utifrån en poststrukturalistisk ansats förstås den vetenskap som vuxit fram i relation till jämställdhet som ett resultat av historiska och politiska kontexter. LÄS MER

  5. 5. Jämställdhetsarbetet i förskolan : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Ljungberg; Emma Runemård; [2021]
    Nyckelord :Jämställdhet; Jämställdhetsarbete; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie lyfter vad tidigare forskning säger kan främja förskolans systematiska jämställdhetsarbete. Syftet med studien är att skapa kunskap om vad som lämpar sig bäst för att främja förskolans systematiska jämställdhetsarbete. LÄS MER