Sökning: "förskolebarn och teknik"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden förskolebarn och teknik.

  1. 6. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER

  2. 7. Genus på förskola : En kvalitativ intervjustudie om genusperspektivet på förskola

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jennifer Rönnberg Mitchell; [2018]
    Nyckelord :genusnormer; förskolebarn; barnomsorg; förskolelärare; pedagoger; genusroller; förskola; könsneutral;

    Sammanfattning : This essay highlights preschools and educators' perspectives on gender, and the approach to it. This is a case study where interviews have been conducted with seven educators from a preschool in Sweden where the intention is to illustrate educators' approaches and gender awareness. LÄS MER

  3. 8. Augmented reality i förskolan : Lärandeeffekter och emotioner vid användandet av applikationen Minnesmark

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Josefin Olsson; [2017]
    Nyckelord :Augmented reality; lärande; achievement emotions; förskola; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om AR-teknik uppmuntrar till lärande hos förskolebarn. Detta gjordes genom att utvärdera lärandet baserat på lärandeeffekter i form av ökad kunskap. Dessutom undersöktes barnens upplevelse och emotioner kopplade till lärandetillfället för att se om detta påverkade barnens resultat. LÄS MER

  4. 9. Hur används informations- och kommunikationsteknik i förskolan? : En kvalitativ studie ur en förskolelärares perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Dexe; [2016]
    Nyckelord :IKT; förskola; barn; förskolebarn; utveckling; evidensbaserat arbete;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att öka förståelsen för vad förskolelärare anser om att barn i tidig ålder introduceras till IKT och hur detta påverkar användningen av IKT i förskolan. Gruppintervjuer och individuella intervjuer med förskolelärare har använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 10. ”Leta lejon med en ficklampa!” : En kvalitativ studie om förskolebarnens utforskande av enkel vardaglig teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Tamara Verhaegh-Berg; [2016]
    Nyckelord :Children 3-5 years; exploration; preschool; technology in kindergarten; torch; Barn 3-5 år; ficklampa; förskollärare; teknik i förskolan; utforskande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolebarn i en ålder av tre till fem år utforskar hur enkel teknik fungerar och hur pedagogerna kan hjälpa barnen med detta. En ökad kunskap om barns lärande inom ämnet teknik kan vara till nytta för den vardagliga verksamheten. LÄS MER