Sökning: "förskolebarn och teknik"

Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden förskolebarn och teknik.

  1. 21. Hållbar utveckling - Natur och återvinning : En jämförelsestudie kring barns- och förskollärares tankar och medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Jessica Thelin; [2011]
    Nyckelord :hållbar utveckling; återvinning; medvetenhet; förskolebarn; förskollärare; skillnader;

    Sammanfattning : Eftersom jag anser att det är ytterst viktigt att värna om och ta tillvara på vår natur och miljö på rätt sätt, betämde jag mig för att undersöka hur medvetna barn i våra förskolor är om återvinning, olika material och dess livscykel. Jag ville se om det gick att märka någon skillnad i barns tankar om natur och olika material, i förskolor där ett aktivt arbete med hållbar utveckling pågick och förskolor som inte arbetade aktivt med detta. LÄS MER

  2. 22. Barnprogram ur ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisette Wahlgren; Sofie Jönsson; [2011]
    Nyckelord :Barn; Barnprogram; Förskola; Lärande; Läroplan; Matematik; Naturkunskap; Språk; Teknik; Utveckling;

    Sammanfattning : I detta examensarbete diskuteras huruvida barnprogram kan vara lärande för förskolebarn och vilka möjligheter det finns att använda barnprogram som material för lärande i förskolan. Undersökningen syftar till att uppmärksamma barnprogram ur ett lärandeperspektiv med fokus på matematik, teknik, språk och naturkunskap eftersom dessa lärandeområden kan förankras i förskolans läroplan och dess definition av kunskap och lärande. LÄS MER

  3. 23. Barns sätt att benämna och uppfatta geometriska former : En observation och intervjustudie med förskolebarn

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Frida Andréasson; [2010]
    Nyckelord :Form; Förskola; Geometri; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur barn i åldrarna tre till sex år uppfattar de geometriska formerna i sin närmiljö, utan att någon vuxen påvisar formerna. I undersökningen ingår även att se vilka former barnen känner till och hur de benämner formerna. Metoderna som använts i undersökningen är intervjuer och observationer. LÄS MER

  4. 24. Mattegymnastik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Irina Larsson; [2010]
    Nyckelord :förskolebarn; förskollärare; matematik; rörelselekar;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att ta reda på hur lärare i förskola/förskoleklass arbetar med matematik och att utveckla samt testa arbetsmaterial som bidrar till barns matematikinlärning på ett lekfullt sätt. Ett av resultaten blev Mattegymnastik som är ett kompendium med rörelselekar och lärarhandledningar där lekarnas matematiska innehåll synliggörs. LÄS MER

  5. 25. Grej och Mojäng : kan barn lära sig något av ett tv-program?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Anna Kriström; [2010]
    Nyckelord :Förskolebarn; teknik; tv; inlärning;

    Sammanfattning : Trots att tv:n idag är en naturlig del av våra liv råder det skilda meningar om hur bra eller dåligt det är för barn att titta på den. Syftet med arbetet är att med hjälp av videoobservationer undersöka om förskolebarn kan bli inspirerade och lära sig något av utbildningsprogram på tv. LÄS MER