Sökning: "Barnprogram"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Barnprogram.
1. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER
2. Vem får vara med i Bolibompa? : - Mångfald i public service-barnprogram över tid
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This is a thematic study examining a popular Swedish public service television show for children. The purpose of the study is to uncover how the show, Bolibompa, has communicated diversity over the last 34 years. LÄS MER
3. Zoinks! Könsrollen var är du? : En kvantitativ innehållsanalys av könsroller i barnprogrammet Scooby-Doo
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvantitativ innehållsanalys som mäter manliga respektive kvinnliga egenskaper i syfte att identifiera könsroller hos huvudkaraktärerna i barnprogrammet Scooby-Doo. Arbetet har utgått från ett teoretiskt ramverk som grundats i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER
4. Barnen i TV-rutan : en kvalitativ undersökning om föreställningar om barn och barndom i SVT:s julkalendrar åren 1969, 1972, 1986 & 1994.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : En studie om hur barn, historiskt sett, har porträtterats inom tv i fyra av SVT:s julkalendrar. Detta för att utröna vilken utveckling av synen på barn och barndom i Sverige under perioden 1969–1994 som de reflekterar. LÄS MER
5. Vem talar just nu? : Perspektivbyte i teckenspråkstolkade tv-program
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutetSammanfattning : I en berättelse kan det dyka upp många personer. På teckenspråk kan man med hjälp av kroppsriktning och/eller blickriktning anta rollen som en eller flera personer i en berättelse. Detta kallas för perspektivbyte. LÄS MER