Sökning: "förskollärare uppsats"

Visar resultat 6 - 10 av 189 uppsatser innehållade orden förskollärare uppsats.

  1. 6. "Utan barns inflytande ser jag inte hur förskolans verksamhet skulle kunna bedrivas" : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Karlsson; Emma Åkerfelt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur förskolläraren påverkar i kommunikation med barn och hur de möjliggör barns delaktighet och inflytande under samlingen. Frågeställningarna som studerades var: Vad har pedagogen för uppfattningar om delaktighet och inflytande? Hur planeras samlingen för att främja barns delaktighet och inflytande? Hur möjliggör pedagogen barns delaktighet och inflytande i samlingen? I studien har semistrukturerade intervjuer med förskollärare samt observationer av samlingen använts för att samla in empiri. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares erfarenheter av att introduceras i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och uppfattningar av sin första tid som nyexaminerade inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Anna Norlin; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskollärare; introduktion; kulturmönster; lärarutbildning; nyexaminerad;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nyexaminerade lärare upplever att de introduceras i yrket. Studien bygger på en kvalitativ fenomenologisk metod med tillämpad tematisk analys där semistrukturerade intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 8. Det känslostyrda arbetet för blivande förskollärare : En kvalitativ diskursanalys rörande institutionella förväntningar kring vad förskollärare förväntas förstå om känslor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Robin Yaka; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt arbete; Förskollärare; Hochschild; Diskurs; Känsloregler; Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka institutionella förväntningar som finns på blivande förskollärare på Uppsala universitet angående det emotionella arbetet som de ska utföra. Studien använder sig av kurslitteratur från Uppsala universitets förskollärarprogram (2022). LÄS MER

  4. 9. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lennerskans; Fauzia Abdulkadir Said; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; barns lärande; sociokulturellt perspektiv; semistukturerade intervjuer samt stödinsatser och strategier;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER

  5. 10. Förskolepersonals motivation utifrån krav-kontroll och stödmodellen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jenny Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :JCQ; Demand-Control -Support model; self-determination theory; motivation; preschool;

    Sammanfattning : Motivationen hos personalen på förskolan är som störst när arbetet ställer höga krav på personalens förmåga samtidigt som känslan av kontroll är hög. Förskollärare har uppgett att barngruppens storlek påverkar deras stressnivå och arbetsmiljö. LÄS MER