Sökning: "förskollärare utomhusmiljö pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förskollärare utomhusmiljö pedagogik.

  1. 1. Att utveckla språklig medvetenhet utomhus – observationer av förskollärarnas undervisning utomhus i syfte att stärka barns språkliga medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andjelina Alijevikj; Habibe Citak; [2024-02-29]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; utomhusmiljö; förskollärare; språkliga handlingar; ELSA-modellen.;

    Sammanfattning : Tillskillnad från förskolan så bedrivs den planerade undervisningen med språkutveckling i förskoleklass främst inomhus. För att kunna bedriva en undervisning som är lekfull och lustfylld behöver det finnas variation samt medvetenhet i förskollärarnas arbetsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Karlsson; Johanna Marie Wade; [2023]
    Nyckelord :Preschool; motor development; outdoor environments; risky play; preschool teachers; Förskola; motorisk utveckling; utomhusmiljö; riskfylld lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares resonemang kring utomhuspedagogik : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lill-Kari Hedlund; Sofia Jungmalm; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskollärare; undervisning; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: I rådande pandemi på grund av covid-19 har många förskolor fått omstrukturera sina verksamheter och bedriva mer undervisning utomhus. Utomhusvistelsen har ökat och det ställer därmed ännu högre krav på pedagogerna kring deras kunskaper om utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 4. "Detta är en superbra cykelväg, men vi har ju inga cyklar här..." : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av förskolegården.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Häll; Ellinor Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattning; utomhusmiljö; förskolegård; pedagogik; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syftet att synliggöra förskollärares uppfattningar av förskolegården. Frågeställningarna för studien är följande: Hur uppfattar förskollärarna förskolegården och dess pedagogiska möjligheter för lek och lärande? Vilka utvecklingsbehov uppfattar förskollärna att förskolegården har? Vad uppfattar förskollärarna som de största påverkansfaktorerna i relation till förändring av förskolegården? För att besvara ovanstående frågeställningar genomfördes samtalspromenader med sex förskollärare på deras respektive förskolegård. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik - det stora rummet, ett verktyg för lärande : En kvalitativ intervjustudie som berör förskollärares uppfattningar kring och syften för utomhuspedagogik och användningen av utomhusmiljön som pedagogiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Antonsen; David Pearson; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; pedagogik; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; natur; miljö; utevistelse; grönområden; pedagogiskt; verktyg; syfte; förskoleverksamhet;

    Sammanfattning : This study touches on the aspect of outdoor pedagogy regarding educators, particularly preschool teachers, views and thoughts about what outdoor pedagogy means and with what purpose they use the outdoors as an educational tool for teaching and creating educational activities. Thus the study describes and brings up preschool teachers and educators reasons and motivations for the choices they make in their profession in regards to outdoor pedagogy. LÄS MER