Sökning: "fallstudie specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden fallstudie specialpedagogik.

  1. 1. Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Borssén; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskolan; styrning; ledning; ledning och organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. LÄS MER

  2. 2. Hur prioriteras elever? : En fallstudie av en antagningsgrupps urval till kommunal resursskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Karin Bornefalk Björklund; [2023]
    Nyckelord :inkludering; praktikstil; specialpedagogik; urvalsfaktorer;

    Sammanfattning : En elev i behov av särskilt stöd kan få det tillgodosett vid en resursskola, där en placering innebär ett särskiljande ingrepp från elevens nuvarande sociala sammanhang. Vårdnadshavare ansöker om plats och vid platsbrist görs urval, i vilket elev med störst behov av det stöd resursskolan erbjuder, prioriteras. LÄS MER

  3. 3. ENGAGERANDE KOMMUNIKATION En fallstudie om asynkron och synkron kommunikation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Thomas Håkansson; [2022-06-02]
    Nyckelord :synkron kommunikation; blended learning; distansutbildning; engagemang; mekanismer; asynkron kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att söka svar på om de olika kommunikationstyperna, asynkron och synkron, kan bidra till studenternas upplevda och faktiska förståelse, deras engagemang samt att studenterna i förlängningen når godkänt resultat. Studien behandlar en distanskurs vid Örebro universitet som kombinerar de båda kommunikationsformerna. LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Channah Millroth; [2022-01-27]
    Nyckelord :Läslyftet i förskolan; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språkutveckling; kommunikation; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver informanterna innebörden av kollegialt lärande? Hur beskriver informanterna upplevelsen av ett kollegialt lärande? Denna fallstudie bidrar till den begränsade forskning som finns om vikten av det kollegiala lärandet och att det sker i en gemenskap (Hattie 2012, Timperley 2013). LÄS MER

  5. 5. En stöttande undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Tilda Roininen; [2022]
    Nyckelord :Fallstudie; Bilddidaktik; Specialpedagogik; Extra Anpassningar; Särskilt Stöd; Neuropsykriatiska funktionsvariationer; Undervisningsstrategier; Fortbildning; Sociokulturellt lärande; Lektionsdesign; Tydliggörande Pedagogik;

    Sammanfattning : Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study one visual art teacher describes their experiences of how different aspects of school’s organization as well as their personal strategies for educating students takes effect. LÄS MER