Sökning: "fem aspekter av bråk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fem aspekter av bråk.

  1. 1. Problemlösning i läromedel : En läromedelsgranskning av kritiska aspekter och variationsmönster i matematik för årskurs 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anton Svensson; [2020]
    Nyckelord :Problemlösning; problemlösningsuppgift; kritiska aspekter; kritiska drag; variationsmönster; lärandeobjekt; läromedel; öppna problem; slutna problem; rika problem.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som inriktar sig på två läromedel anpassade för årskurs fem och dess problemlösningsuppgifter. Läromedlen som undersöks i studien är Prima Formula matematik 5 och Mera Favorit matematik 5B. LÄS MER

  2. 2. Bråk i läromedel : En läromedelsanalys med utgångspunkt i variationsteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jesper Andersson; [2020]
    Nyckelord :Rationella tal; Variationsmönster; Kritiska aspekter; Matematik; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter elever har att utveckla sin förståelse för bråk i en läroboksstyrd undervisning. Forskning visar att läroböcker har en stor inverkan på matematikundervisningen, och undersökningar visar att även i Sverige används läroböcker i stor utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Hur ser man bråk? : en studie om visuella representationer av bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Miranda Rampe; Patricia Tuvesson; [2019]
    Nyckelord :Fraction; Visual representations; Representations; Five sub-constructs of fraction; Teachers perspectives; Teachers reasoning; Conceptual understanding; Bråk; visuella representationer; representationsformer; fem aspekter av bråk; lärares synsätt; lärares resonemang; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi matematiklärares olika synsätt utifrån deras erfarenheter kring visuella representationer och aspekter av bråk. Lärare intervjuades om en uppsättning problem som deras elever fick lösa, vilka var de metoderna som användes. LÄS MER

  4. 4. Konkret material som resurs : En studie om konkretiseringen av bråk och decimaltal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Östangård; Stina Smedberg; [2019]
    Nyckelord :Konkret material; bråktal; decimaltal; variationsteorin; representationsformer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett elevperspektiv, analysera väsentliga aspekter av konkret material som resurs vid övergång mellan bråktal och decimaltal samt hur det konkreta materialet kan hjälpa elevers diskussioner och resonemang framåt. Studien baseras på tidigare forskning samt observationer av elever i årskurs fem. LÄS MER

  5. 5. Hur gör vi med bråk? : En studie om kritiska aspekter inom bråkområdet och hur undervisning behandlar dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Radovic; Martin Kristoffersson; [2017]
    Nyckelord :Bråktal; bråktalets aspekter; kritiska aspekter; lärandeobjekt; matematik; variationsteori; årskurs 4-6.;

    Sammanfattning : Bråkområdet är enligt verksamma lärare men även forskning ett komplext område. Syftet med studien är att undersöka vilka kritiska aspekter som förekommer i årskurs fem och årkurs sex på en skola. Studien ämnar också att undersöka hur klassernas matematiklärare undervisar kring dem. LÄS MER