Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bra jobbat pojkar! : En kvantitativ studie av skillnader i flerspråkiga flickors och pojkars skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Persson; Emma Ericsson; [2018]
    Nyckelord :text length; sentence lenght; long words; noun quota; girls; boys; grade three; Textlängd; meningslängd; långord; nominalkvot; flickor; pojkar; årskurs tre;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka eventuella skillnader i flickors och pojkars skrivande under grundskolans tidigare år. I studien undersöks dagbokstexter skrivna av flerspråkiga flickor och pojkar i årskurs tre. Fokus ligger på att undersöka elevernas text- och meningslängd, långord samt nominalkvot. LÄS MER

  2. 2. Skriftspråk hos elever med svenska som andraspråk : Förändringen av textlängd och nominalkvot i dagbokstexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Jansson; Sofia Nilsson; Mirjeta Shaqiri; [2018]
    Nyckelord :skriftspråk; informationstäthet; nominalkvot; textlängd; elevtexter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien aktualiserar hur flerspråkiga elevers skriftspråk utvecklas avseende variablernatextlängd och nominalkvot. Syftet med studien är att prova hypotesen om att textlängdoch nominalkvot ökar från början till slutet av läsåret i dagbokstexter skrivna av elevermed svenska som andraspråk i årskurs 5. LÄS MER

  3. 3. Skriva för framtiden : En studie om flerspråkiga elevers skrivutveckling i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mikael Johansson; [2016]
    Nyckelord :pupil text; grade 5; multilingual pupils; text length; sentence length; long words; initial clause constituent length; writing development; elevtext; årskurs 5; flerspråkiga elever textlängd; meningslängd; långord; fundamentslängd; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study was to investigate how a group of pupils developed in their written language in grade 5. The study proceeds from my hypothesis that a number of textual variables, such as average text length, average sentence length, the average length of the initial clause constituent, and the proportion of long words, ought to rise during a term. LÄS MER