Sökning: "förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 285 uppsatser innehållade ordet förskolan.

  1. 21. ”Plan A faller alltid, ha plan B och plan C i bakhuvudet” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Sara Teodorsson; Alva Wetter; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Gruppstorlek; Organisatoriska förutsättningar; Undervisning; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Bronfenbrenners ekologiska systemteori undersöka hur förskollärare beskriver sin uppfattning av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver de organisatoriska förutsättningarna kopplat till barngruppen i verksamheten samt vilka verktyg förskollärare beskriver att de använder sig av för att främja barns lärande och utveckling utifrån barngruppens storlek. LÄS MER

  2. 22. Kommunikation i förskolans rutinsituationer : En observationsstudie av multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alva Gustafsson; Frida Sturesson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal kommunikation; Teckensystem; Agens; Observation; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn vid rutinsituationer i förskolan. Dessutom synliggörs hur barnens agens kommer till uttryck vid dessa specifika situationer. De rutinsituationer som har studerats är måltiden samt på- och avklädning. LÄS MER

  3. 23. När blir dokumentationen pedagogisk? : En kvalitativ studie av förskollärares syn på barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jimen Isef; Arasa Polsiri; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; dokumentation; barns delaktighet; socialkonstruktionistiskt perspektiv; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa förekomsten av pedagogisk dokumentation i förskolans verksamhet, med fokus på barns delaktighet. Studien utgår ifrån fyra frågeställningar. LÄS MER

  4. 24. Om vi arbetar med digitala verktyg på rätt sätt, så gör man rätt! : En intervjustudie om förskollärares syn på digitala verktyg som artefakt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nicole Englund; Linnéa Westman; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskola; undervisning; synsätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien eftersträvar att söka kunskap om hur förskollärare ser på digitaliseringen i förskolan samt arbetet med digitala verktyg i utbildningen. Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring möjligheter och begränsningar med digitala verktyg i förskolans undervisning, samt hur förskollärare resonerar kring sin egen syn av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Fossilfritt byggande : En fallstudie av förskolan Hoppet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :John Brandt; [2023]
    Nyckelord :Partnering; klimatdeklarationer; fossilfrihet; fossilfritt byggande; hoppet; innovation.;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien av förskolan Hoppet är att analysera framgångar och hinder för fossilfritt byggande då projektet hade som ansats att vara helt fossilfritt. Studiens ambition är att bidra till ökad av kunskap inom området fossilfritt byggande utifrån ett fastighetsföretagandeperspektiv och även ge förslag inom områden som behöver vidare forskning. LÄS MER