Sökning: "fokusgrupper förskola"
Visar resultat 31 - 35 av 77 uppsatser innehållade orden fokusgrupper förskola.
31. Avslappning eller lärande? : En fokusgruppsstudie om högläsningens betydelse i förskola och förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Det är idag en förutsättning att kunna läsa och skriva för att fungera i samhället. Genom högläsning kan dessa kunskaper uppnås. Det som tidigare varit läsförmåga i vårt samhälle har under senare tid kommit att vidgas. LÄS MER
32. "Vi är inte bara förskollärare" : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare i svensk förskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare i svensk förskola. Studiens frågeställningar berör arbetssätt för att skapa goda relationer med nyanlända vårdnadshavare och utmaningar som förskollärare möter kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare. LÄS MER
33. Dokumentation och pedagogisk dokumentation : Grunden till det systematiska kvalitetsarbetet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa fördjupad förståelse för relationen mellandokumentation, pedagogisk dokumentation och det systematiska kvalitetsarbetet i förskolanspraktik. Studien, som är av kvalitativ karaktär, har genomförts i tre olika förskolor somarbetar med dokumentation, pedagogisk dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete. LÄS MER
34. "Man får vara påhittig också" : En studie om hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn. Frågeställningarna var: Hur beskriver förskollärarna begreppet barnsyn? På vilket sätt beskriver förskollärarna sin betydelse för hur barnen utvecklas på förskolan? I författarens c-uppsats framkom beteenden från förskollärare som väckte frågor kring om förskollärare är medvetna om sin barnsyn och barnsynens påverkan på arbetet i förskolan. LÄS MER
35. Specialpedagogens roll i förändringsprocesser
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka de attityder som pedagoger i förskolan har till förändringar som de möter i sitt yrkesliv. Vidare syftar studien till att belysa pedagogernas syn på specialpedagogens funktion som förändringsagent i förändringsprocessen. LÄS MER