Sökning: "fokusgrupper förskola"

Visar resultat 31 - 35 av 77 uppsatser innehållade orden fokusgrupper förskola.

  1. 31. Avslappning eller lärande? : En fokusgruppsstudie om högläsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Sundström; Johanna Näverå; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; förskoleverksamhet; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är idag en förutsättning att kunna läsa och skriva för att fungera i samhället. Genom högläsning kan dessa kunskaper uppnås. Det som tidigare varit läsförmåga i vårt samhälle har under senare tid kommit att vidgas. LÄS MER

  2. 32. "Vi är inte bara förskollärare" : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare i svensk förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Lägervik; Mirela Dujmovic; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare i svensk förskola. Studiens frågeställningar berör arbetssätt för att skapa goda relationer med nyanlända vårdnadshavare och utmaningar som förskollärare möter kring samverkan med nyanlända vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 33. Dokumentation och pedagogisk dokumentation : Grunden till det systematiska kvalitetsarbetet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Marie Eliasson; Karolina Lidström; [2017]
    Nyckelord :Dokumentation; förskola; kvalitet; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa fördjupad förståelse för relationen mellandokumentation, pedagogisk dokumentation och det systematiska kvalitetsarbetet i förskolanspraktik. Studien, som är av kvalitativ karaktär, har genomförts i tre olika förskolor somarbetar med dokumentation, pedagogisk dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete. LÄS MER

  4. 34. "Man får vara påhittig också" : En studie om hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Julie Malm; [2017]
    Nyckelord :Barnsyn; förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare samtalar om barn och barnsyn. Frågeställningarna var: Hur beskriver förskollärarna begreppet barnsyn? På vilket sätt beskriver förskollärarna sin betydelse för hur barnen utvecklas på förskolan? I författarens c-uppsats framkom beteenden från förskollärare som väckte frågor kring om förskollärare är medvetna om sin barnsyn och barnsynens påverkan på arbetet i förskolan. LÄS MER

  5. 35. Specialpedagogens roll i förändringsprocesser

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Blad; Emma Möller; [2017]
    Nyckelord :Attityder; förskola; förändring; specialpedagogens roll;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka de attityder som pedagoger i förskolan har till förändringar som de möter i sitt yrkesliv. Vidare syftar studien till att belysa pedagogernas syn på specialpedagogens funktion som förändringsagent i förändringsprocessen. LÄS MER