Sökning: "fokusgrupper förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden fokusgrupper förskola.
21. "Alla medvetna handlingar som leder till att någon lär sig är en typ av undervisning" : en diskursanalytisk studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i förskolans kontext
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan och dess uppdrag har under de senaste decennierna varit föremål för diskussion och förändring. Så även förskollärarens roll i förskolans utbildning och undervisning. LÄS MER
22. Vaiana - en ny sorts Disneyprinsessa? En genusanalys av Vaiana ur barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie har filmen Vaiana (2016) analyserats ur ett genusperspektiv med inslag av barndomssociologiska definitioner av barn, barndom och populärkultur. Syftet med denna studie är att ur ett vuxet perspektiv och ur barns perspektiv analysera hur genus framställs i Vaiana. LÄS MER
23. Mind the Gap : en fallstudie om framgångsfaktorer och delaktighet vid övergångar mellan skolmiljöer.
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Preschool, preschool class and comprehensive school are separate forms of schooling in Sweden. As a consequence, Swedish children experience two transitions between three school forms in little more than a year’s time. The aim of this qualitative study is to provide a better understanding of successful transitions. LÄS MER
24. Specialpedagogisk handledning och vad den leder till
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEkström Larsson, Joanna (2019). Specialpedagogisk handledning och vad den leder till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
25. Kommer förskoleklassen bli den nya ettan? : En kvalitativ studie om att lärare befinner sig i ett gränsland mellan förskola och skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Studiens syfte är att vinna kunskap om hur lärare inom förskola och förskoleklass uppfattar övergången mellan förskola och förskoleklass. Fokuset har varit på möjligheter och hinder lärarna upplever vid övergången mellan förskola och förskoleklass, lärarnas uppfattningar kring leken för barn och elever samt vilka eventuella konsekvenser lärarna anser det kan bli när förskoleklassen blir obligatorisk. LÄS MER