Sökning: "fokusgrupper förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden fokusgrupper förskola.

  1. 21. "Alla medvetna handlingar som leder till att någon lär sig är en typ av undervisning" : en diskursanalytisk studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i förskolans kontext

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Norén; [2019]
    Nyckelord :förskola; undervisning; förskollärare; diskursanalys; pedagogiskt arbete; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Förskolan och dess uppdrag har under de senaste decennierna varit föremål för diskussion och förändring. Så även förskollärarens roll i förskolans utbildning och undervisning. LÄS MER

  2. 22. Vaiana - en ny sorts Disneyprinsessa? En genusanalys av Vaiana ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Ljungberg; Rebecka Wallentin; [2019]
    Nyckelord :barndom; Disney; genus; identitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : I denna studie har filmen Vaiana (2016) analyserats ur ett genusperspektiv med inslag av barndomssociologiska definitioner av barn, barndom och populärkultur. Syftet med denna studie är att ur ett vuxet perspektiv och ur barns perspektiv analysera hur genus framställs i Vaiana. LÄS MER

  3. 23. Mind the Gap : en fallstudie om framgångsfaktorer och delaktighet vid övergångar mellan skolmiljöer.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Wikdahl; Katarina Witting; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; lärande; lärmiljöer; progression; samverkan; övergångar;

    Sammanfattning : Preschool, preschool class and comprehensive school are separate forms of schooling in Sweden. As a consequence, Swedish children experience two transitions between three school forms in little more than a year’s time. The aim of this qualitative study is to provide a better understanding of successful transitions. LÄS MER

  4. 24. Specialpedagogisk handledning och vad den leder till

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Ekström Larsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förändring; Handledning; Kompetensutveckling; Pedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEkström Larsson, Joanna (2019). Specialpedagogisk handledning och vad den leder till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. Kommer förskoleklassen bli den nya ettan? : En kvalitativ studie om att lärare befinner sig i ett gränsland mellan förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Sofie Wulff; Emma Uthas; [2018]
    Nyckelord :Förskoleklass; gränsland; obligatorisk förskoleklass; övergångar; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att vinna kunskap om hur lärare inom förskola och förskoleklass uppfattar övergången mellan förskola och förskoleklass. Fokuset har varit på möjligheter och hinder lärarna upplever vid övergången mellan förskola och förskoleklass, lärarnas uppfattningar kring leken för barn och elever samt vilka eventuella konsekvenser lärarna anser det kan bli när förskoleklassen blir obligatorisk. LÄS MER