Sökning: "fokusgrupper förskola"
Visar resultat 36 - 40 av 77 uppsatser innehållade orden fokusgrupper förskola.
36. "Vi upplever ditt barn så här på förskolan" : En kvalitativ studie gällande förskollärares beskrivningar av utvecklingssamtalen i förskolan.
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Varje år ska ett utvecklingssamtal genomföras med barnets vårdnadshavare i förskolan, därför har ett intresse växt fram hur dessa samtal utformas. Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med utvecklingssamtal i förskolan samt undersöka vad de väljer att förmedla till barnets vårdnadshavare. LÄS MER
37. Barns delaktighet : en kvalitativ studie kring utvecklingen av mellanmål i förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Inledning: Flertal barn spenderar mycket tid på förskolan i Sverige, vilket innebär att de äter flera mål mat där om dagen. Barnen har rätt till att uttrycka sina åsikter och de vuxna ska ta det i beaktande. LÄS MER
38. "Ja, åh det visade ju sig att vi tyckte ganska olika liksom" : En kvalitativ studie om begreppet inkludering inom förskolans praktik
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Forskning (Nilholm & Göransson, 2014; Palla, 2009) visar att förskolans läroplan (Skolverket, 2016) bygger på ett inkluderande förhållningssätt, ändå nämns aldrig begreppet inkludering i läroplanen. Med detta som bakgrund är syftet med studien att undersöka hur förskollärare i reflektion tillsammans med andra förskollärare uppfattar begreppet inkludering, samt hur de uppfattar att inkludering tar sig uttryck i verksamheten. LÄS MER
39. Det kompetenta barnet – Ett ideal av sin tid : En diskursanalys av förskollärares fokusgruppsamtal om det kompetenta barnet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Talet om det kompetenta barnet är vanligt förekommande i svensk förskola och har i tidigare studier beskrivits som “sunt förnuft” (Bjervås, 2011) och en tvingande idé (Kampmann, 2004). Föreliggande studie ämnar till att undersöka hur förskollärare beskriver det kompetenta barnet i fokusgruppssamtal förskollärare emellan om det kompetenta barnet. LÄS MER
40. ”Jag har fått rätt att vara den jag alltid har varit” Föräldrablivandets påverkan på unga mammors identitet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Studien undersökte unga mammors upplevelse av huruvida föräldrablivandet hade påverkat deras identitet och i så fall på vilka sätt. Data samlades in via fokusgrupper och intervjuer. Tre fokusgrupper och två individuella intervjuer genomfördes med mammor som var aktiva vid Stadsmissionens öppna förskola för unga föräldrar i Göteborg. LÄS MER