Sökning: "fonologisk språkstörning"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden fonologisk språkstörning.
11. Tidigt ordförråd och formigenkänningsförmåga kan förutsäga språklig förmåga i 6 - 7 årsåldern
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka om receptivt och produktivt ordförråd respektive förmågan att känna igen objekts form vid 20 och 24 månaders ålder kunde predicera språkliga förmågor i 6 - 7 årsåldern. De tidiga måtten på ordförråd och formigenkänning samlades in i Borgström, Torkildsen och Lindgren (2015), vilken föreliggande studie är en uppföljning på. LÄS MER
12. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet. Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
13. Perceptuell bedömning av barns avvikande klusilproduktion : Hur tolkas klusilord med avvikande voice onset time av vuxna naiva lyssnare?
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Voice onset time, VOT, är en akustisk tidsparameter som anses återspegla talmotorisk kontroll. VOT är den mest pålitliga akustiska parametern för att särskilja tonande och tonlösa klusiler. I tidigare studier har VOT-värden för svenska barn uppmätts. LÄS MER
14. From ‘tota’ to ‘sofa’: An intervention study of six children with phonological disorder
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The purpose of this study was to investigate a commonly applied intervention model for treating phonological processes in Swedish pre-school children. Six children between 4;1 and 5;7 years old with similar developmental phonological disorder (PD) received an individually adjusted intervention including, to a varying extent, articulatory, phonological and meta-phonological approaches. LÄS MER
15. Voice Onset Time among Children with Phonological Impairment.
Magister-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Speech production requires cooperation between cognitive, linguistic and motor processes. It also requires spatial and temporal control of muscles, as well as simultaneous and coordinated activity of respiration, phonation and articulation (Cheng, Murdoch, Goozée & Scott, 2007; Yorkston, Beukelman, Strand & Bell, 1999; Raphael, Borden & Harris, 2011). LÄS MER