Sökning: "barthes modell"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden barthes modell.

  1. 1. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  2. 2. Mäster Tinglöf och djävulens urmakare : En studie i Tinglöf-mytens uppkomst och utveckling från åren 1751-2021.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Andersson; [2021]
    Nyckelord :tinglöf; mäster; historia; folkloristik; sägner; djävulen; urmakare; myter; mytbildning; myt; barthes; ekshärad; wolf-knuts; karlstad universitet;

    Sammanfattning : Johan Tinglöf var en urmakare och smed som levde i 1700-talets Ekshärad. Han har lämnat efter sig många myter och berättelser där det sägs att han ska ha varit i förband med djävulen som gav honom trollkunnighet. LÄS MER

  3. 3. Normbrytande eller stereotypisk? - En semiotisk bild- och textanalys av livsstilsmagasinen Café och Veckorevyns omslag

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Nathalie Liborius; [2017]
    Nyckelord :livsstilsmagasin; genus; identitet; stereotyper; representationer; maskulinitet;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle som är i ständig utveckling och medier påverkar människan i allt större utsträckning. Det är främst de unga som blir påverkade av dessa medier. LÄS MER

  4. 4. Rummet (re)presenterat : Aspekter av arkitekturmodeller på konstutställningar

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Molly Sjögren; [2017]
    Nyckelord :architecture; model; exhibition; museology; modernism; representation; Centre Pompidou; Musée d Orsay; Musée de l Orangerie; Palais Garnier; Parc de la Villette; arkitektur; modell; utställning; museologi; modernism; representation; Centre Pompidou; Musée d Orsay; Musée de l Orangerie; Palais Garnier; Parc de la Villette;

    Sammanfattning : The main focus of this thesis is to analyze three architecture models, displayed at three major art museums. Using Roland Barthes concept of the mythology as a meta layer to the language of the exhibition, the study of the models is also a way of studying their visual and institutional environment – thus inquiring into how the display of architectural models, in the context of the modern art exhibition, activates and displaces the discourse of the exhibition. LÄS MER

  5. 5. Urban skönhet med skinn på näsan : En analys ur ett genusperspektiv av framställningen av kvinnan i modetidskriften Styleby

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Ellinor Lerman; [2015]
    Nyckelord :Genusperspektiv; modemagasin; Styleby; semiotik; kvinnoideal; stereotyper;

    Sammanfattning : Idén om att vår bild av verkligheten konstrueras till stor del utifrån medierna är i min mening mycket intressant, men är bilderna vi dagligen matas med verklighetsförankrade? Att påstå att det finns ett korrekt och ett felaktigt sätt att framställa kön på vore att föra sig med osanning men att stereotypera könsrollerna borde kunna undvikas, kan tyckas. Min fråga var hur det förhåller sig i ett av Sveriges största modemagasin för kvinnor. LÄS MER