Sökning: "former och mönster i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden former och mönster i förskolan.

  1. 1. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Ekholm; Ida Holgersson; [2018]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER

  2. 2. "Lek och lärande hänger ihop som höger och vänster handske" : En observations- och intervjustudie om lekens förutsättningar ur ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Berith Johansson; Ida Lindberg; [2017]
    Nyckelord :barns lek; förhållningssätt; förskolan; lekens förutsättningar; pedagogers uppfattningar; styrning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lekens förutsättningar i förskolan samt pedagogers uppfattningar om detta. Studien har genomförts med en induktiv ansats och med kvalitativa observationer och intervjuer har pedagogers förhållningssätt och uppfattningar om lek ur ett lärandeperspektiv i förskolan undersökts. LÄS MER

  3. 3. Matematik på ett lekfullt sätt : En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Barbra Aparo; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; lek; matematik; matematiska aktiviteter; variationsteori; barn; förskola;

    Sammanfattning : Abstract        Swedish title;               Matematik på ett lekfullt sätt  – En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan.   English title;                            Mathematics in a fun and playful way. LÄS MER

  4. 4. ”Visst var du min vän?” En studie om barns lek i förskolan ur ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Ivö; Johanna Lundvall; [2016]
    Nyckelord :exkludering; förskola; inflytande; inkludering; makt; positioner; status; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera barns fria lek i förskolan ur ett maktperspektiv. De frågor som besvaras är: Vilka tillträdesstrategier kan urskiljas i förhållande till barns lek? Vilka former för inkludering och exkludering kan urskiljas i förhållande till barns lek? Vilka positioner kan urskiljas i leken och hur uttrycks dem? Hur får barn status och inflytande över leken? I mötet med empirin synliggjordes maktprocesser i barns lek, vilket resulterade i makt som huvudbegrepp. LÄS MER

  5. 5. "Man får två stycken var" : En studie om barns användande av matematiska begrepp i den fria leken inomhus på förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Astrid Andersson; Irene Emilsson; [2012]
    Nyckelord :matematiska begrepp; förskola; fri lek; fyraåringar;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka matematiska begrepp vi kan uppfatta att fyraåringar använder sig av under den fria leken inomhus på förskolan. Vi har också undersökt vilka leksituationer de befinner sig i när de använder sig av matematiska begrepp. LÄS MER