Sökning: "forskning klassrumsmiljö"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden forskning klassrumsmiljö.

  1. 16. God klassrumsmiljö - vad är det i bildämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Isabelle Liljekvist Bergh; Ludvig Lindholm Persson; [2021]
    Nyckelord :Bild; Dynamik; Elev; Inlärning; Inlärningsmiljö; Klassrum; Klassrumshantering; Klassrumsmiljö; Lärare; Relationer;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt som redogör om olika metoder för att nå vad en god klassrumsmiljö är och vad det innebär. Denna kunskapsöversikt är baserad på frågeställningarna Vad skapar en god klassrumsmiljö för bild? och Vilka faktorer påverkar dynamiken mellan lärare och elever? I vår sökprocess har vi använt oss av databaserna Eric, ERC samt Swepub. LÄS MER

  2. 17. Muntlighet i lågstadiet : en systematisk litteraturstudie om hur lärares didaktiska kompetens kan främja elevers kommunikativa kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Angel; Angelica Erlandsson; [2021]
    Nyckelord :Teaching skills; speaking; communicative competence; classroom environment; classroom communication; teaching methods; Didaktisk kompetens; muntlighet; kommunikativ kompetens; klassrumsmiljö; klassrumskommunikation; lärmetoder;

    Sammanfattning : Föreliggande systematiska litteraturstudie syftar till att med hjälp av nationell och internationell forskning undersöka hur lågstadielärares didaktiska kompetens kan främja elevers kommunikativa kompetens i klassrummet. Studiens utgångspunkt är de centrala begreppen: didaktisk kompetens, kommunikativ kompetens och klassrumsmiljö. LÄS MER

  3. 18. Engelsk konversation i klassrumsmiljö : hinder och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Selfors; Linda Pettersson; [2021]
    Nyckelord :målspråk; engelska; kodväxling;

    Sammanfattning : Den muntliga aspekten inom ämnet engelska har under lång tid diskuterats och granskats, i många fall framkommer att det bland annat är lärarens skicklighet och trygghet som påverkar elevers lärande. Lärarens aktiva deltagande och engagemang visar sig också ha stor betydelse. LÄS MER

  4. 19. Skillnader i förståelse efter digitala kontra fysiska laborationstillfällen : En kvasiexperimentell studie i ämnet teknik vid undervisning i årskurs sju

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stål Fredrik; Ljungström Martin; [2021]
    Nyckelord :Digitalt lärande; Virtuellt lärande; Undervisning på distans; Undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka och mäta eventuella skillnader i eleversförståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktioners stabilitetberoende på om eleverna arbetat med dessa koncept fysiskt i klassrumsmiljö eller digitalt pådistans. För att kunna göra detta försöker vi svara på följande frågeställning: Hur påverkaselevernas förståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktionensstabilitet beroende på om de genomför laborationer digitalt eller fysiskt? Vi har använt enexperimentell metod för att kunna svara på frågeställningen där två grupper av elever i årskurssju fått genomgå två olika projektbaserade laborationer med brokonstruktioner; en digital ochen fysik. LÄS MER

  5. 20. Barnmisshandel och dess påverkan på sexuell hälsa och sexuellt risktagande bland unga i Sverige

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Sara Mehdin; Lise Mueller; [2020-03-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan barnmisshandel och sexuell hälsa/ohälsa, sexuell upptagenhet/aversion och sexuellt risktagande i en svensk normalpopulation i åldrarna 17–18. Data samlades in via självskattningsformulär i en klassrumsmiljö från 822 elever. LÄS MER