Sökning: "forskning klassrumsmiljö"

Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden forskning klassrumsmiljö.

  1. 21. Vägar till ett muntligt aktivt klassrum : En systematisk litteraturöversikt med fokus på tystlåtna elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Victor Redin; Dilan Bilge; [2020]
    Nyckelord :Oral activity; learning; fear; anxiety; shyness; pupils; teacher; school; relations; teaching methods; classroom environment; Muntlighet; lärande; rädsla; ångest; blyghet; elever; lärare; skola; relationer; undervisningsmetoder; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den systematiska litteraturstudien är att ge en översikt över forskning om i vilka sammanhang elever är tystlåtna och hur tystlåtenheten relateras till elevernas personliga drag och kompetenser samt om hur alla elever kan involveras i muntligt aktiva klassrum. Studien grundas i tidigare forskning som samlat in sitt material framför allt genom empiriska metoder, som intervjuer, observationer och enkäter. LÄS MER

  2. 22. Några lärares syn på elevers matematiksvårigheter och matematikångest - att identifiera och förebygga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Katrin Gavidia Lundmark; Yvonne Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :didaktisk triangel; matematiksvårigheter; matematikångest; matematikängslan;

    Sammanfattning : Skolverket kunde meddela att 11% av Sveriges niondeklassare saknade betyg i matematik år 2019. Enligt forskning kan låg matematisk kompetens förorsakas av till exempel bristande eller delvis utebliven undervisning, lärarbyten, stökig klassrumsmiljö, arbetsminnesproblem samt matematikångest. LÄS MER

  3. 23. Problematisk skolfrånvaro : En systematisk litteraturstudie kring fenomenet hemmasittare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Theres Farcher; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: Hemmasittare; problematisk skolfrånvaro; frånvaro; truancy; hikikomori; neet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete som omfattar 15hp och är en systematisk litteraturstudie. Syftet med denna litteraturstudie var att sammanställa modern, interantionell och nationell forskning kring fenomenet ”hemmasittare”, för att synliggöra faktorer som påverkar individers tendens att avvika från skolan, och försöka utröna verktyg att bemöta denna elevgrupp som är på olika stadier i sin frånvaro genom att besvara frågeställningarna ”Hur kan skolan arbeta förebyggande mot hög skolfrånvaro hos eleverna?” och ”Hur kan elever med hammasittarproblematik hjälpas tillbaka till skolan?”. LÄS MER

  4. 24. Automated Feedback on Learning Progress : An exploratory study of opportunities and risks associated with automatically computed metrics and recommendations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Kristoffer Brown; Johannes David Liss Thessén; [2020]
    Nyckelord :Feedback; Formative Assessment; Digital Learning Platforms; Education Technology; AI; Feedback; Formativ bedömning; Digitala lärandeplattformar; Utbildningsteknologi; AI;

    Sammanfattning : For the past 100 years, attempts have been made to develop teaching machines that support students’learning. Judging by the contemporary increase in funding for educational technology companies,there is now more than ever an interest in technology that facilitates learning. LÄS MER

  5. 25. Hur kan bildläraren utforma den fysiska miljön i klassrummet för att inkludera elever med NPF-diagnoser och deras särskilda behov?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :linnea ast; helena lind; [2020]
    Nyckelord :ADHD; arkitektur; autism; bildlärare; klassrumsmiljö; rumslig inkludering;

    Sammanfattning : Syftet i kunskapsöversikten är att undersöka frågeställningen: Hur kan bildläraren utforma den fysiska miljön i klassrummet för att inkludera elever med NPF-diagnoser och deras särskilda behov? Metoden består av ett insamlande av artiklar som bygger på forskning och teorier i ämnesområdet. Resultatet visar på att den fysiska miljön bör utformas utefter ett sammanvägande av sociala och fysiska faktorer, där bildläraren har en stor roll att utforma miljön tillsammans med andra aktörer (arkitekter och skolpersonal med kompetens inom NPF-diagnoser). LÄS MER