Sökning: "forskningsfrågor företagsekonomi"

Visar resultat 6 - 10 av 140 uppsatser innehållade orden forskningsfrågor företagsekonomi.

  1. 6. Förväntningar på revisorn : - Finns det ett förväntningsgap mellan revisorer och myndigheter,utifrån revisorns perspektiv?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Kristena Samouie; Ornina Gergeo; Debora Marouki; [2023]
    Nyckelord :Expectation gap; financial irregularities; stakeholder theory; audit; regulators; Förväntningsgap; ekonomiska oegentligheter; intressentteori; revision; tillsynsmyndigheter;

    Sammanfattning : Datum: [2023-01-11]Nivå: Kandidatuppsats Företagsekonomi, 15 hpAkademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens UniversitetFörfattare: Debora Marouki Kristena Samouie Ornina Gergeo[00/03/29] [99/03/13] [01/03/31]Titel: Förväntningar på revisorn - Finns det ett förväntningsgap mellanrevisorer och myndigheter, utifrån revisorns perspektiv?Handledare: Oksana FeicherNyckelord: Förväntningsgap, ekonomiska oegentligheter, intressentteori, revision,tillsynsmyndigheter.Forskningsfrågor: Förekommer det ett förväntningsgap mellan revisorer och myndighetervid upptäckandet av ekonomiska oegentligheter?Hur kan förväntningsgapet minka utifrån revisorns perspektiv?Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka myndigheternas förväntningar pårevisorn vid upptäckandet av ekonomiska oegentligheter. LÄS MER

  2. 7. AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning : En översikt av hur AI-teknik kan påverka beslutsdelar inom redovisning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alex Lindquist; Stefan Pejcic; Gustav Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Risk; AI; beslutsprocess; redovisning; etik; osäkerhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum:                           2023-05-31    Nivå:                               Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp   Institution:                   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet   Författare:                     Alex Lindquist            Stefan Pejcic            Gustav Skoglund                                           99/08/17                         00/07/13                  94/07/12   Titel:                               AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning    Handledare:                   Leanne Johnstone   Nyckelord:                     Risk, AI, beslutsprocess, redovisning, etik, osäkerhet Forskningsfrågor: Hur påverkar AI beslutsprocessen och beslutsfattningen inom redovisning?  Syfte:  Syftet med denna studie är att bidra till kunskapen om AI:s inverkan på redovisningsbeslut samt processen av redovisningsbeslut.   Metod: Vi använde en kvalitativ forskningsmetod genom att använda sekundärdata som vår resurs för att förstå hur olika organisationer har närmat sig AI inom redovisning och hur det har påverkat beslutsfattandet inom redovisning. LÄS MER

  3. 8. Identitetsskapande genom hållbar konsumtion : En kvantitativ studie av miljöbilar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Braxell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatfrågan är en av dagens mest aktuella frågor och på internationell och nationell nivå beslutas om miljömål i samhället. Strävan efter hållbarhet genomsyrar alla områden och då transportbranschen med höga utsläpp för personbilar bidrar negativt till klimatet ställs krav på att införa nya miljövänliga lösningar. LÄS MER

  4. 9. Tiktok: En plattform för marknadsföring : En kvalitativ studie om hur företag kan använda sociala medieplattformen Tiktok som marknadsföringsstrategi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sofia Svedberg; Anna Mellberg; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Tiktok; Innehållsmarknadsföring; Generation Z; Influencer marknadsföring; Visuellt innehåll;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGDatum:  2023-05-30Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hpInstitution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens                  UniversitetFörfattare: Sofia Svedberg 97-01-06 Anna Mellberg 96-05-29                           Titel: Tiktok: en plattform för marknadsföring – en kvalitativ studie om hur företag kan använda sociala medieplattformen Tiktok som marknadsföringsstrategi.             Handledare: Rana MostaghelNyckelord: Sociala medier, Tiktok, Innehållsmarknadsföring, Generation Z, Influencer marknadsföring,  Visuellt innehåll. LÄS MER

  5. 10. Spara en krona eller samla en poäng? : En kvantitativ studie som redovisar vilka faktorer som påverkar konsumentens purchase intention med fokus på skönhetsbranschen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emma Johansson; Felicia Lundmark; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Datum:                               2023-05-30     Nivå:                                  Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng     Institution:                          Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet     Författare:                                                Emma, Johansson                 Felicia, Lundmark                                                                  (97/10/25)                                 (00/05/11) Titel:                            Spara en krona eller samla en poäng? En kvantitativ studie som redovisar vilka faktorer som påverkar konsumentens purchase intention med fokus på skönhetsbranschen.     Handledare:                Rana Mostaghel   Nyckelord:                  Purchase Intention, Rabattkodsmarknadsföring, Lojalitet, Medlemskap, Köpprocess, AIDA, Influencer Marketing, Buyer-decision making process   Forskningsfrågor:       Påverkar tillgängligheten för informationssökande och jämförande konsumenternas purchase intention? Hur stor betydelse har faktorerna leveransalternativ, fraktkostnader, betalningsalternativ och medlemskap för konsumenternas purchase intention? Är rabattavdrag från ordinarie pris eller lojalitet till ett företag viktigare för konsumenter?      Syfte:                           Syftet med denna kvantitativa studie är att redovisa vilka faktorer som påverkar konsumentens purchase intention med fokus på skönhetsbranschen. LÄS MER