Sökning: "frågeställningar idrottsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 179 uppsatser innehållade orden frågeställningar idrottsvetenskap.

  1. 1. Upplevelser av introduktionsperioder och mentorskap av lärare i ämnet idrott och hälsa : "Det kanske är problemet, att det inte är någon tydlighet i det"

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frithiof Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; Mentor; Nyexaminerad lärare; Nybliven lärare; Ramfaktorteori; Riktlinjer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning inom området visar att det finns behov av tydligare av introduktionsperioder samt att vad introduktionsperioder ska innehålla är komplext. Syftet med studien är att belysa introduktionsperioder och dess mentorskap från nyexaminerade lärare i ämnet idrott och hälsa och mentorers perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Between trees and possibilities : A study on physical education teachers efforts for inclusion in outdoor activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hugo Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; friluftsliv; fysisk funktionsvariation; inkludering; skola;

    Sammanfattning : Elever med fysiska funktionsvariationer har begränsning i sin motorik och kontroll vilket i ämnet idrott och hälsa kan påverka deltagandet i undervisningen. Det krävs av lärare att arbeta med anpassningar för att öka elevers deltagande. LÄS MER

  3. 3. Rektorers uppfattningar om trygghet och elevernas psykosociala välbefinnande i grundskolan: En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Nazda Aktas; [2023]
    Nyckelord :safety; safety work; psychosocial well-being; vulnerable area; Trygghet; trygghetsarbete; psykosocialt välbefinnande; utsatt område;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka rektorers uppfattningar gällande trygghet och elevers psykosociala välbefinnande i grundskolor belägna i utsatta områden runt om i Sverige. En kvalitativ induktiv metod användes baserad på fyra semistrukturerade intervjuer för att besvara studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Vilka upplevelser har lärarstudenter av lärarutbildare? : En kvantitativ studie om studenter och lärarutbildare på Idrottslärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jonatan Svensson; Olle Anjou; [2023]
    Nyckelord :ämneslärare; idrott och hälsa; lärarutbildare; lärandeaspekter; ämneslärarstudenters upplevelser; lärarutbildningen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är ta reda på hur ämneslärarstudenter upplever och värderar olika lärandeaspekter, såsom bemötande, engagemang och förankring till den framtida yrkesrollen, i undervisningen hos lärarutbildare på lärarutbildningen för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar på att lärarutbildningen i idrott och hälsa är starkt präglat av idrottens föreningsliv, inte minst genom de normer och värderingar som förs vidare av de personer som är verksamma inom utbildning, d. LÄS MER

  5. 5. Hur har pandemin påverkat förskrivningen av Fysisk aktivitet på Recept

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Emma Pettersson; Erica Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :fysisk aktivitet på recept; covid-19 pandemin; FaR som medicin; FaR i Sverige;

    Sammanfattning : FaR står för fysisk aktivitet på recept och är framtaget för att främja fysisk aktivitet fördem som av någon anledning behöver hjälp med fysisk aktivitet isjukdomsförebyggande syfte eller för dem som har en sjukdom och behöver öka sinnivå av fysisk aktivitet. Tidigare forskning visar att FaR är ett mycket bra sätt för att blifysiskt aktiv. LÄS MER