Sökning: "göteborgs folkhögskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden göteborgs folkhögskola.

  1. 1. DIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ EN BILDUNG-ORIENTERAD BIOLOGIUNDERVISNING -en analys utifrån tysk bildningstradition med exempel från biologilärares praktik på folkhögskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christina Degerstedt; [2024-03-26]
    Nyckelord :Biology teaching; didactic strategies; companion meanings; Bildung; dialogue; citizenship; democracy;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the study is to show how a Bildung-oriented biology teaching could be designed, along with providing classroom examples of such teaching. In this study, the term Bildung, is defined based on the German Didaktik tradition as competences for self-determination, constructive participation in society, and solidarity. LÄS MER

  2. 2. "...men jag har ju stödundervisning i matte!"

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marcus Löfdahl; Erik Jensen; [2009]
    Nyckelord :musik; musikteori; gehörslära; musiklära; gemu; ;

    Sammanfattning : Detta examensarbete riktar sig i första hand till lärare i ämnet GeMu (Gehörs- och Musiklära) på musikestetiskagymnasieprogrammet, men likaväl till musikteorilärare i andra sammanhang såsom folkhögskola, högskola ochstudiecirklar. Arbetet syftar till att ge pedagogiska verktyg för att undervisa i ämnet. LÄS MER

  3. 3. "Inspiration" Arbetsportfolions relevans för instrumentalundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johan Jansson; Gustav Horneman; ; [2008]
    Nyckelord :Läromedel; musikundervisning; slagverk; portfolio; ;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med examensarbetet har varit att undersöka i vilken utsträckning elevens reflekterande över sittmusicerande och sin egen utvecklingsprocess kommer till uttryck inom instrumentalundervisning i trumset.Behövs ett komplement till läromedel för att bidra till elevens självinsikt, självkänsla, kritiska tänkande,reflekterande, kreativitet, utforskande och lust att lära? Genom att utforma en arbetsportfolio har vårt syfte varitatt ge eleven utrymme för att arbeta med de ovannämnda punkterna. LÄS MER