Sökning: "genus klass etnicitet barn"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden genus klass etnicitet barn.
1. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER
2. Olika, men lika mycket värda? : En normkritisk textanalys av åtta bilderböcker.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I detta arbete har åtta bilderböcker analyserats via en kvalitativ textanalys. Arbetet har tagit sin teoretiska utgångspunkt i ett normkritiskt perspektiv. De sociala kategorier som legat till grund föranalysen är genus, funktionsvariation, etnicitet, klass och familjekonstellationer. LÄS MER
3. Planering för trygghet : En undersökning om narrativs betydelse för den fysiska planeringen
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Sammanfattning Att planera för mer trygga och jämställda miljöer där både män och kvinnor, barn och gamla känner en större känsla av trygghet är väldigt aktuellt inom den fysiska planeringen. Uppsatsen tar avstamp i problematiken om att det finns en vilja att planera för trygghet men att det saknas riktlinjer i hur trygghet och jämställdhet kan uppnås. LÄS MER
4. Genus och normer i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln : Om värderingar och normer i en fantasyroman
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Som blivande lärare har man ett ansvar för den litteratur som våra elever läser. Det står i läroplanen att skolan har ett ansvar för att motverka de traditionella könsmönstren vilket ska göras hela tiden i all undervisning. Ett sätt är att kritiskt granska den litteratur som används i undervisningen. LÄS MER
5. Lika barn leka bäst? En intersektionell studie av maktstrukturer bland barn
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Individers skapande och vidmakthållande av maktstrukturer sker hela tiden. Skolan är en viktig arena för socialt samspel där varje barn bär med sig sin individuella bakgrund och således har olika förutsättningar i skolan. Bland de jämnåriga sker en identitetskonstruktion där tillägnande av normer och värderingar sker. LÄS MER