Sökning: "genusperspektiv i samhällskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden genusperspektiv i samhällskunskap.
1. Jämställdhet & Genus : En kvalitativ intervjustudie från samhällskunskapslärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att hitta möjliga metoder och strategier som kan hjälpa till att främja jämställdhet i skolan. Detta med en samhällsdidaktisk inriktning utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. LÄS MER
2. Kvinnor och män i läroböcker : En litteraturstudie av hur kvinnor och män porträtteras i läroböcker
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Den svenska skolan har ett jämställdhetsuppdrag som är förtydligat i skolans styrdokument och det påverkar hela skolans verksamhet. Undervisningen och valet av läromedel ska vara i riktlinje med skolans jämställdhetsmål och skolans värdegrund. LÄS MER
3. Han och hon och hon och han och samhället
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I uppsatsen vill jag undersöka samhällskunskapsboken för gymnasiet "Kompass till samhällskunskap" ur ett genusperspektiv. Genom att utföra en diskursanalys hoppas jag finna de diskurser kring kön och genus som finns i boken. Teorin bygger främst på Hirdmans två principer; dikotomin och mannen som norm och överordnad. LÄS MER
4. Genusperspektiv i skolan- en studie om några lärares och elevers uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för hur några elever och lärare uppfattar genuskodade beteendemönster och ifall de eventuellt tror att de behöver förändras och i såfall på vilket sätt. Jag ville även undersöka hur jämställdhetsarbetet ser ut på den aktuella skolan. LÄS MER
5. Grävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder isamhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könenoch på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. LÄS MER